Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Spitskool en Chinese kool in de lift dankzij trends als kimchi

Waar het areaal witte en rode kool al jaren daalt, winnen spitskool (makkelijker voor de consument) en Chinese kool (voor de kimchi) juist aan terrein.
Het traditionele Koreaanse gerecht kimchi wordt gemaakt met gefermenteerde kool en andere groenten en ligt in de meeste supermarkten. – Foto: Fotostudio Imago

Het traditionele Koreaanse gerecht kimchi wordt gemaakt met gefermenteerde kool en andere groenten en ligt in de meeste supermarkten. – Foto: Fotostudio Imago

Waar het areaal witte en rode kool al jaren daalt, winnen spitskool (makkelijker voor de consument) en Chinese kool (voor de kimchi) juist aan terrein. Nieuwkomer coolwrap zet heel voorzichtig voet aan de grond, maar het blijft een kleine markt.

De zuurkoolstamppot mag dan op z’n retour zijn, de consumptie van zuurkool is al jaren stabiel. De manier waaróp we zuurkool eten, verandert wel: van stamppot naar een ovenschotel, als sidedish, of door een salade. “Een nieuwe, jonge doelgroep heeft de gezondheidsvoordelen van gefermenteerde producten ontdekt. Dat geeft de zuurkool een boost,” aldus Dirk Kramer, directeur van zuurkoolfabrikant Kramer.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers