ANP-2672188

Kom in de Kas

Elk jaar opent de Nederlandse glastuinbouw een weekend lang zijn deuren tijdens Kom in de Kas. Geïnteresseerden kunnen dan terecht bij honderden telers tijdens het grootste publieksevenement van de glastuinbouw. Lees alle artikelen over Kom in de Kas in dit dossier.

Terug naar dossier
Home

Achtergrond

Rabo AZ Foodtour gaat verder

Voetballers, bankiers, scholieren en tuinders hebben niks met elkaar te maken? In Noord-Holland wel.

AZ speelde het afgelopen seizoen misschien wel het meest verfrissende voetbal. De Alkmaarders bleven lang in het spoor van PSV en Ajax, haalden de bekerfinale en leverden de topscorer. En tussendoor hadden ze ook nog tijd om de schooljeugd van Noord-Holland Noord bewuster te maken van het belang van gezond eten.

Rabo AZ Foodtour gaat verder

Dat gezond eten inderdaad belangrijk is, is dan weer niet een heel verfrissend inzicht. Maar dat een voetbalclub zich er middenin de ontknoping van competitie en beker actief voor wil inzetten is weer wel opmerkelijk.

Presteren op patat en een frikandel

Martijn Grosmann zat er met zijn neus bovenop, toen in maart de spelers op maandagochtend, verdeeld over 9 basisscholen in de buurt, kwamen uitleggen dat je geen topprestaties neerzet op een patatje mét en een frikandel speciaal. “Als ík dat die kinderen kom vertellen, dan geloven ze het wel. Maar voorgeschoteld door de profs van AZ, dan heeft het wel even een andere impact. En het feit dat de kinderen vervolgens zelf vlogs over de voedsellessen moesten – of mochten - gaan maken, zorgt dat het nog beter blijft hangen.”

Verrassende relatie met voedseltransitie

Grosmann werkt voor het groene Clusius College in Noord-Holland en voor Greenport Noord-Holland Noord. Bijna alles wat hij daar op poten zet heeft te maken met het in contact brengen van bedrijven en scholieren, ondernemers en maatschappij, overheden en onderwijs. Met in het midden de notie van een voedseltransitie. “De Rabo AZ Foodtour valt helemaal in dat pulletje: de lokale groente- en fruittelers en hun bedrijven komen in beeld bij jongeren én er komt aandacht voor het grote vraagstuk van het kunnen blijven voeden van de wereld.”

Beide perspectieven heeft Rabobank het afgelopen jaar heel nadrukkelijk in het centrum van zijn missie gezet, met de campagne Banking for Food en het tv-spotje met aan het einde die mooie groentekas. De 5 lokale Rabobanken boven het Noordzeekanaal hadden al een samenwerking met AZ: de meer op lokale maatschappelijke samenhang geënte Rabo AZ Voetbal Tour. Met het vervangen van het woordje voetbal door Food kwam ook ineens de Greenport nadrukkelijker in beeld.

‘Tot in Brussel kennen ze de Greenports’

“Samenwerken in een Greenport opent deuren”, stelt Grosmann. “Als teler alleen kun je wel contact leggen met het groen onderwijs. Maar samen in een Greenport dring je ook door tot in allerlei bestuurlijke lagen. Tot in Brussel toe kennen ze de Greenports.”

En op die manier kan er beter worden gewerkt aan een positief imago van de teeltbedrijven in de buurt. “Groen en voeding zijn de laatste jaren hip & happening. Niet in het minst in de stedelijke omgeving. Maar dat straalt niet per se af op de tuinders. Ook hier in Noord-Holland kiezen nog maar weinig jongeren voor een groene opleiding. Daar proberen we wat aan te doen door in te zoomen op agrotechniek en hightech. En op voedsel.”

Niet Kom ín maar Blijf uit mijn Kas

Grosmann merkt dat die tweede, meer globale invalshoek dan weer bij niet alle tuinders even veel enthousiasme wekt. Het idee dat voedsel een zeer groot economisch belang vertegenwoordigt, dat besef is er wel. Dat de tuinders in de regio dus ook aan de economische ontwikkeling van de regio bijdragen, dat besef is er ook wel. Maar ik krijg tuinders pas echt warm als ik een workshop organiseer over drones in de kas of zoiets. Anders is het toch vaak Blijf uit mijn Kas in plaats van Kom in de Kas.”

Met de combinatie tussen dé agrarische bank, dé regionale voetbalhelden, een aansprekend programma van 9 lessen en een competitie-element in het per school maken van de beste vlogs is de Rabo AZ Food Tour echter een schot in de roos gebleken. En dat maakt het voor tuinders misschien toch weer interessant.

Ook voor NAC Breda of VVV Venlo?

“Hier in Noord-Holland gaan we komend najaar niet met 10 maar 100 scholen aan de slag. We bereiken dan geen 300 maar 3.000 kinderen. Die echt ook weer allemaal de AZ-spelers op bezoek krijgen.”

Misschien ook een idee voor in andere regio’s met een sterk in de streek gewortelde voetbalclub én een tuinbouwcluster om de hoek? NAC Breda? VVV Venlo? Of Feyenoord en de groente uit Barendrecht danwel Bergschenhoek, Berkel en Bleiswijk?

“Wat er voor nodig is, is een club met een goed maatschappelijk programma en liefst een bewust beleid op het gebied van voeding. En daarnaast, misschien nog wel belangrijker, een krachtige en samenhangende regio”, aldus Martijn Grosmann. Hij vervolgt: “Het lesprogramma ligt er in elk geval. Dus als er een andere Greenport geïnteresseerd is, dan horen we het wel.”

Of registreer je om te kunnen reageren.