Albert Heijn gaat de CO2-uitstoot van producten in de winkels vermelden, ook van groente en fruit. Voor glasgroente zijn de verschillen groot. Dit stelt de marktleider voor een lastige keuze.
Albert Heijn start vandaag met 130 producten die in de winkels een CO2-score krijgen, waaronder vlees en eieren. Dat wordt vanaf week 20 stapsgewijs aangevuld met meer producten, waaronder groente en fruit. De CO2-score haalt Albert Heijn uit de data van teeltregistratie voor het teeltprogramma Beter voor Boer en Natuur. Op de verpakking komt een simpele score van CO2-uitstoot per kilo product. Daar komt geen aanduiding of kleur bij om aan te geven of het hoog of laag is. Zo’n kleursysteem komt er wel voor gerechten in bijvoorbeeld het tijdschrift Allerhande, waardoor klanten kunnen kiezen voor een maaltijd met lage uitstoot. Vooral vlees en zuivel hebben relatief hoge CO2-uitstoot.
Glasgroente
Bij glasgroente heeft de marktleider deze plannen ook met CO2-scores, maar de verschillen tussen telerszijj groot. Een teler met aardwarmte heeft een veel lagere score dan een teler met een gasgestookte WKK. Hoe gaat Albert Heijn daarmee om? Hoofd Kwaliteit & Duurzaamheid Anita Scholte op Reimer laat een voorbeeld zien voor kip, waar 2,7 kilo CO2 bij is uitgestoten. “We hebben daar telers met eenzelfde stalsysteem en dus dezelfde scores. De verschillen bij tomaten zijn natuurlijk groter. Het zou wel moeten kloppen, we willen aardwarmtetelers niet te laag beoordelen. Hoe we dat gaan inrichten is nog wel een vraag.”
Die uitdaging zit vooral in los product waar meerdere telers aan leveren. Bij verpakt product is het mogelijk makkelijker als er één of enkele telers achter zitten. Scholte op Reimer erkent dat deze vraag ook speelt bij komkommer, paprika, aubergine en courgette.
Geen standaard Hortifoodprint
De Nederlandse groente- en fruitsector probeert van de meetmethode voor milieu-impact Hortifoodprint een Europese standaard te maken (PEFCR Europese footprintstandaard). Het gaat daarbij om meerdere milieufactoren dan alleen CO2. Albert Heijn kiest voorlopig voor alleen een eigen berekening van de CO2-score. Scholte op Reimer: “We hebben geen eigen meetmethode, maar primaire data. We weten dus wat de uitstoot is. Dat is het voordeel van onze CO2-berekening, die wel plaatsvindt op basis van het Greenhouse Gas Protocol.”
AH kent geen sancties
De stap van Albert Heijn om als eerste supermarktketen de CO2-scores te vermelden, past bij een doelstelling. Albert Heijn wil in 2030 45 procent minder CO2 (inclusief equivalenten als methaan) uitstoten in de hele keten ten opzichte van 2018. Dat geldt dan ook voor de bedrijven die glasgroente leveren. Die doelstelling gaat verder dan de sectordoelstelling voor glastuinbouw. Riskeren bedrijven hun plek in het schap te verliezen als ze deze doelstelling van Albert Heijn niet halen? “We zullen allemaal stappen moeten zetten. Het gaat om een doelstelling voor een gemiddelde, dus als de ene teler 70 procent kan besparen, en het andere bedrijf komt niet verder dan 40 procent, dan doen we dat in overleg. Het is niet zo dat we zeggen ‘Je regelt het maar’”, zo licht Constantijn Ninck Blok toe. Hij is AH-directeur Merchandising & Formats. De keten helpt telers bovendien met een meerprijs om te investeren in duurzame technieken.