Doorgaan naar artikel

‘Ondernemerschap op scherpst van de snede’

Terug van weggeweest, de verkiezing van Agrarisch Ondernemer van het Jaar. Editie 2021 ging in corona-blokkades op. De pandemie vereiste het maximale van ondernemers. Tien kandidaten maken zich nu op voor de strijd om de titel van 2022.

De coronacrisis brengt hen niet van de wijs. De koers is uitgezet. De tien kandidaten die strijden om de prestigieuze titel Agrarisch Ondernemer van 2022 volgen hun route. Eigenzinnig, gedurfd, en altijd met passie. Deze periode vergt het uiterste van ondernemers. En juist in zo’n jaar is misschien ook wel de aandacht voor paradepaardjes in de sector nodig.

Met editie 2022 pakken we de draad weer op. Rob Baan, teler van microgroenten en de trotse eigenaar van Koppert Cress, draagt de titel sinds 2020. Hij heeft aan de lijve ervaren hoe roem langs een afgrond kan scheren. De afzet aan de horeca wereldwijd is cruciaal in zijn bedrijf.

Ondernemers uit alle sectoren

Wij ontvingen voor de verkiezing van de 26e editie van Agrarisch Ondernemer 48 voordrachten en aanmeldingen, die uiteindelijk leidden tot 26 inschrijvingen. Het is een bont palet aan ondernemers uit alle sectoren en uit veel regio’s. Ja, zelfs uit België. We kiezen echter de Agrarisch Ondernemer van Nederland!

Het is geen verrassing dat bij alle ondernemers de blik vooruit staat. Natuurlijk is er links en rechts kritiek op de regels, maar de toekomst ligt toch in de ruimte die er wél is. Voor de één ligt die in reguliere productie, voor de ander in verbreding zoals eigen afzet of zorg. Altijd met het gezicht naar de samenleving. De maatschappelijke kaders geven de license tot produce.

Milieu, marktgerichtheid, maatschappelijke impact en imago spelen nadrukkelijk mee

Gaven in de beginperiode van deze prijs nog vooral de technische en economische kengetallen de doorslag; nu spelen milieu, marktgerichtheid, maatschappelijke impact en imago nadrukkelijk mee. En laten we eerlijk zijn: het gaat niet altijd meteen goed. Het succes komt niet aanwaaien. Ieder heeft wel butsen en schrammetjes.

Goed om te zien dat in de soms moeilijke markten ondernemers toch goede resultaten boeken

In deze editie zijn ABN Amro en Hardeman vertrouwde partners. Nieuw dit jaar zijn De Heus Voeders en verzekeraar Nationale-Nederlanden. De partners selecteerden uit de aanmeldingen tien kandidaten. Stuk voor stuk topondernemers. Zij hebben de zaakjes op orde. Onder de tien kandidaten zitten melkvee-, varkens-, geiten- en pluimveehouders, akkerbouwers, bollentelers en vollegrondstelers. Het is goed om te zien dat in de soms moeilijke markten ondernemers toch goede resultaten boeken.

Eigen keuzes maken

De glastuinbouw laat het in deze editie afweten. Opmerkelijk is ook dat onder de tien kandidaten een aantal doelbewust voor de eigen afzet kiest. In moderne termen heet dat korte keten. Natuurlijk, zou ik bijna zeggen, zit er biologisch ook bij, en dit jaar een ‘vegan’ akkerbouwbedrijf. Interessant is ook de vleesverkoop in een eigen moderne winkel. Het directe contact met de consument is er. Net als in de bedrijven die zorg nadrukkelijk onderdeel maken van hun activiteiten. In de gespecialiseerde teelten staan moderne techniek en duurzaamheid centraal.

Winnaar op 31 maart bekend

De weg naar de uiteindelijke uitverkiezing op 31 maart is lang. Een onafhankelijke jury kiest uit de tien kandidaten vijf genomineerden. De jury staat dit jaar voor het eerste onder leiding van LTO-voorzitter Sjaak van der Tak. In de jury treft u de vertrouwde namen van Alexander van der Lely, Rens Buchwaldt (WUR), Marc Jansen (CBL) en Nicolette Klijnhout-Klijn (Skal). Agrarisch Ondernemer 2020 Rob Baan completeert dit gezelschap.

De jury bezoekt straks de vijf genomineerden en kiest de uiteindelijke winnaar. De persoonlijke noot gaf in het verleden al vaker de doorslag in de uiteindelijke keuze van de jury. Passie laat zich niet altijd in woorden uitdrukken. Het is ook gevoel.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin