Doorgaan naar artikel

‘Niet alleen schande roepen bij komkommer van tien cent’

Alleen roepen dat het een schande is als komkommers voor tien cent verkocht worden, helpt niet. Een marge-onderzoek is aangekondigd.

De zware prijsdruk is een signaal om druk op supermarkten op te voeren, zo stelt de Partij voor de Dieren. Fractielid Esther Ouwehand boycot zelf Albert Heijn nadat de keten leveranciers in 2012 een korting oplegde, zo blijkt uit een schriftelijk verslag van een debat tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer vorige maand.

Staatssecretaris Sharon Dijksma liet daarin weten dat de Autoriteit Consument & Markt op dit moment onderzoek doet naar de margeverderling in ondermeer de groentesector. Het is onderdeel van een breder marge-onderzoek voor landbouwproducten,

Staatssecretaris Dijksma liet tijdens het debat weten dat het bedrijfsleven vooral aan zet is. “Producentenorganisaties en Greenport Holland moeten als eerste de handschoen oppakken. De afzet van producten is vaak heel gefragmenteerd, zo merken we. Daar kun je iets aan doen, ook vanuit de markt zelf, om de positie van individuele telers te verbeteren.”

Dijksma kondigde wel aan de druk op supermarkten op te zullen voeren, mocht dat nodig blijken. Ze wil ook meer doen aan het bekender maken van de Aanpak oneerlijke handelspraktijken; een meldsysteem voor misbruik van marktmacht.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin