Doorgaan naar artikel

Ahold Delhaize opent Griekse exportlijn groente en fruit

Supermarktketen Ahold Delhaize heeft met leverancier Greenyard geïnvesteerd in zijn Europese groente- en fruitketen. Het gaat om een exportlocatie in Griekenland voor het beleveren van de Ahold Delhaize-winkels in Zuidoost-Europa.

Volgens het financiële verslag van Ahold Delhaize over het eerste kwartaal van 2024 zal de Griekse exporthub 70.000 ton groenten en fruit uit Griekenland vervoeren naar Servië en Roemenië. Daar heeft Ahold Delhaize met winkelketens als Maxi, Tempo, Mega Image, AB en Shop & Go recent een stevige marktpositie opgebouwd. In totaal heeft Ahold Delhaize 4.700 winkels in Europa.

Ook Greenyard, het handelsbedrijf dat leveranciers van groenten en fruit voor Albert Heijn selecteert, maakt melding van de ontwikkeling van een exporthub in Griekenland. De leveranciers van deze exportvestiging hebben allemaal het certificaat GlobalG.A.P.

Europese keten in regio’s verdelen

Recent liet Constantijn Ninck Blok, AH-directeur Merchandising & Formats, weten dat Albert Heijn bij de inkoop van groenten en fruit in Europa stuurt op regio’s. Zo richt de supermarkt leveringsketens voor Zuidoost-Europa in en is dat ook voor Benelux te verwachten bij groenten en fruit. Steeds meer winkels van Albert Heijn en mogelijk Delhaize worden dan vanuit hetzelfde kanaal beleverd, is de verwachting.

Albert Heijn stuwt omzet Ahold Delhaize

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2024 een lagere winst geboekt met een iets grotere omzet. Met name Albert Heijn breidde uit in Nederland door overname van winkels van Jan Linders in Zuid-Nederland. Ahold Delhaize maakte wel meer kosten in België. Daar verkocht het bedrijf vorig jaar alle eigen Delhaize-filialen aan franchisenemers, wat extra kosten met zich meebracht. De nettowinst daalde mede door die extra kosten met 8,6% tot €513 miljoen.

De winstmarges bij Ahold Delhaize, altijd een belangrijk punt voor winkelbedrijven, bleven volgens topman Frans Muller op peil. Gecorrigeerd voor onder andere de impact van de Belgische reorganisatie, zou de winstgevendheid in Europa ondanks kostenstijgingen zijn gestegen. Dit is te danken aan besparingsacties.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin