Gaat Albert Heijn mee in de trend van inkoopbundeling? Daarmee wordt bedoeld het inkopen van grotere volumes groente en fruit voor meerdere supermarktketens tegelijk tegen scherpere voorwaarden. AH blijft vanuit de teler denken, maar ziet kansen voor bundeling.
Ahold Delhaize, moederbedrijf van Albert Heijn, heeft winkels in de Verenigde Staten, België, Griekenland, Portugal, Indonesië, Servië en Roemenië. Is die inkoop van groenten en fruit Europees te organiseren? Die vraag is actueel nu andere winkelketens bij inkoop van groenten en fruit de krachten bundelen, zoals Jumbo. Albert Heijn hecht aan relaties met telers. Toch is op termijn op Benelux-schaal wel voordeel te behalen bij een vorm van centrale inkoop, denkt Constantijn Ninck Blok. Hij is AH-directeur Merchandising & Formats en betrokken bij het inkoopschema Beter voor Natuur en Boer. Bij de publicatie van het duurzaamheidsverslag ging hij ook in op vragen over inkoopbundeling.