Doorgaan naar artikel

Jumbo geeft kijkje achter de schermen

Stefan Bult is Senior Leadinkoper Groenten bij Jumbo. Hij gaf onlangs op een bijeenkomst georganiseerd door Agrifirm een kijkje achter de schermen bij Jumbo. Het bedrijf heeft Van Dichtbij hoog in het vaandel staan. Met de verkoop van biologisch wil het nog niet vlotten.

Op een bijeenkomst in het kader van de spuitlicentie op het hoofdkantoor van Abemec in het Brabantse Veghel waren vollegrondsgroentetelers uit Brabant en Limburg in grote getalen aanwezig. Naast een presentatie van Stefan Bult als Senior Leadinkoper Groenten van Jumbo werd ook aandacht besteed aan een Robotix Ara Spotsprayer die tot op 6 vierkante centimeter plaatsspecifiek kan spuiten.

Gewasbescherming

Verder kwamen er actualiteiten rond gewasbescherming en de beschikbaarheid aan middelen aan de orde. Paul Goorden, specialist gewasbescherming bij Cebeco, gaf bijvoorbeeld aan dat het bij sommige gewassen echt gaat knellen als er geen verandering komt in de ontwikkelingen rond gewasbeschermingsmiddelen. Dat zou kunnen leiden tot het niet meer kunnen telen van bepaalde gewassen in Nederland, gaf hij aan. Op een vraag uit de zaal over de visie van Jumbo daaromtrent antwoordde Bult: “Bij ons staat de klant op nummer één. Daarom halen we groenten bij voorkeur als dat kan van dichtbij. Als dat niet kan, moeten we het van veraf gaan halen.”

Producten van veraf kunnen evengoed voldoen aan de eisen van PlanetProof. Jumbo hoopt in ieder geval dat het keurmerk PlanetProof voorlopig nog wel een tijdje behouden blijft. “Er loopt momenteel inderdaad een route om als branche toe te werken naar één duurzaamheidsstandaard, maar dat is nog in ontwikkeling. Ondertussen gaan wij gewoon door met de verdere verduurzaming van onze ketens, onder meer door middel van PlanetProof. Vooralsnog is er dus geen reden om daar verandering in aan te brengen.”

Samenwerking Everest

Dat de recent aangekondigde samenwerking met Everest ten aanzien van de inkoop van groenten en fruit zou kunnen leiden tot lagere uitbetaalprijzen voor Nederlandse telers is volgens Bult geenszins het geval. “Everest koopt in voor meerdere organisaties en kan zo efficiënt inkopen. Ze kopen bijvoorbeeld grootschalig bananen in en dan zijn er misschien twee van de twintig containers die voor ons bestemd zijn. Voor Jumbo ligt het voordeel dus vooral bij groenten en fruit die grootschalig in het buitenland ingekocht worden. Dat heeft daarom geen invloed op de prijzen die telers in Nederland ontvangen voor de producten die ze aan Jumbo leveren. Wij houden ook de regie in de keten, daar verandert de samenwerking met Everest helemaal niets aan. Kwaliteit en beschikbaarheid zijn voor ons belangrijk en daarin werken we samen met de telers op gebied van integrale ketens.”

Ontwikkeling biologisch

Ten aanzien van het biologische segment ziet Jumbo een zeer bescheiden groei. “In de afgelopen jaren is het aandeel aan biologisch op onze agf-afdeling gestegen van 2,6% naar 3,9%. Wij zijn actief om dat aandeel omhoog te krijgen en hebben daartoe ook al meerdere initiatieven ondernomen. Maar de prijs lijkt voor veel klanten toch een drempel te zijn om biologisch te gaan kopen. Wat wij nu bij de Kies & Mix-aanbiedingen doen, is dat één van de vier producten waar de klanten uit kunnen kiezen een biologisch product is. Dan zie je wel dat er meer voor biologisch gekozen wordt, want dan speelt de prijs geen rol meer. We proberen dus waar mogelijk biologisch wel te stimuleren, maar de klant wil ook graag zelf zijn keuze kunnen blijven maken. We willen het biologische aanbod verder laten groeien, maar dat wij alleen nog maar biologisch gaan aanbieden, dat zie ik niet zo snel gebeuren.”

Van Dichtbij

De trend van meer lokaal geteelde producten vertaalt Jumbo in het motto Van Dichtbij. Onder die vlag liggen verse producten in het winkelschap die uitsluitend afkomstig zijn uit Nederland. In de Belgische filialen van Jumbo zijn dat alleen in België geteelde producten. Dat betreft dus niet alleen agf-producten, maar bijvoorbeeld ook vlees, zuivel en kaas. Inmiddels draagt zo’n 70% van het aanbod aan verse producten het logo Van Dichtbij.

Toch kiezen we als het even kan voor producten uit Nederland en als het echt niet anders kan uit het buitenland

Foto: Jumbo Foto: Jumbo

Dat Van Dichtbij niet altijd ook daadwerkelijk van heel dichtbij komt, beaamt Bult. “Inderdaad, het kan zijn dat een product uit Oost-Groningen meer afstand heeft afgelegd dan een product van net over de grens uit Duitsland of België. Toch kiezen we als het even kan voor producten uit Nederland en als het echt niet anders kan uit het buitenland. Sinds 2023 liggen er bij Jumbo in ieder geval al geen producten meer die voorheen met het vliegtuig onze kant op moesten komen. Als producten toch van verder weg moeten komen, dan gaat dat tegenwoordig alleen nog met de boot.”

De trend van duurzaamheid

Naast de trend van lokaal is er de trend van duurzaamheid. Daarin heeft Jumbo in haar filialen de laatste jaren de nodige stappen gezet. Bult: “Voor een deel van onze verpakte appels zijn we overgegaan van karton naar gerecycled plastic. Ook hebben we de verpakking van gesneden groenten gewijzigd van bakken naar zakken. Bij biologische producten zijn we bij een aantal artikelen overgeschakeld op papieren banderollen in plaats van plastic verpakkingen. Bij veel zachtfruit zijn we van plastic bak met deksel overgegaan op topseal met bedrukte folie, het zogenaamde monomateriaal.

Ook in zijn algemeenheid is de supermarktketen bezig met verdere verduurzaming, geeft Bult nog aan. “Jumbo wil met haar eigen bedrijfsvoering in 2030 klimaatneutraal zijn. Daarvoor zetten we in op elektrisch transport en verduurzaming van onze gebouwen. Ook zijn we bezig met het steeds verder terugdringen van voedselverspilling en gaan we de hoeveelheid aan verpakkingsmateriaal nog verder terugbrengen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin