Doorgaan naar artikel

Lage prijzen en lege schappen in de supermarkt

Als dat maar goed gaat. Regelmatig kondigen supermarktketens prijsverlagingen aan voor honderden artikelen, waaronder groenten en fruit.

Maar tegelijkertijd zijn er, sinds het begin van de inflatiegolf die nu al een paar jaar duurt, steeds meer lege schappen. Althans, dat is mijn observatie. Ik kom een á twee keer per week bij een filiaal van een grote supermarktketen bij mij in het dorp en het is echt opvallend hoe vaak en lang producten niet beschikbaar zijn. Niet dat het een ramp is. Er is nog een andere supermarkt bij mij in het dorp. En in geval van groenten en fruit is het meestal ook prima om iets anders te nemen. Ik snap het alleen niet zo goed.

Klachten over het agf-schap

Die lege schappen moeten toch omzet kosten. Ik weet niet of het met moeizame onderhandelingen met leveranciers te maken heeft, of met logistieke problemen, of met meerdere factoren. Maar het verlagen van prijzen is daar in ieder geval geen oplossing voor. En ook niet voor de nog vaak middelmatige kwaliteit van de producten in het schap. Ik betaal liever een dubbeltje meer voor een goede paprika dan dat ik er regelmatig eentje moet weggooien uit de trio-verpakking. Ik zal u mijn overige klachten over het agf-schap verder besparen, maar ik denk dat die prijsverlagingen helemaal niet nodig zijn.

Een mooi moment om hogere prijzen gewoon te laten wat ze zijn en meer te investeren in kwaliteit en aantrekkelijkheid van het schap

Uit consumptiecijfers van het GfK blijkt dat het totale volume aan verse groenten en fruit dat Nederlandse huishoudens hebben gekocht in 2023 nagenoeg op hetzelfde niveau ligt als in 2022, terwijl de prijzen gemiddeld wel zo’n 7% hoger lagen. Dus als mensen toch groenten blijven kopen ondanks hogere prijzen, waarom zou je ze dan weer verlagen? Win je er echt wel marktaandeel mee? Consumenten zijn inmiddels redelijk gewend geraakt aan de nieuwe hogere prijzen en de meesten hebben ook loonsverhoging gekregen. Een mooi moment om hogere prijzen gewoon te laten wat ze zijn en meer te investeren in kwaliteit en aantrekkelijkheid van het schap. Of doe leuke aanbiedingen als producten écht overvloedig aanwezig zijn in het seizoen.

Ik hoop echt dat leveranciers van groenten en fruit pushback geven als supermarkten de prijsverlagingen op hen willen afwentelen. Dan zal ik wel weer tegen zo’n leeg schap aanlopen, maar hopelijk komen supermarkten dan toch ooit eens tot inkeer. Die prijsverlagingen met een paar cent per broccolistronk of tros banaan zet echt geen zoden aan de dijk om consumenten meer groenten en fruit te laten eten of de populariteit van je winkel plots te laten stijgen.

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin