Doorgaan naar artikel

‘Limburgs groenteplan stopt McKinsey-traject niet’

Image

Het herstelplan voor de tuinbouw in Limburg, dat in opdracht van de provincie Limburg en LLTB is opgesteld, raakt het landelijk herstelplan voor glasgroente door McKinsey niet.

Dat zegt Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland. “Het is een Limburgs plan en waar wij aan werken is een landelijk plan. Het kan goed naast elkaar bestaan.” Hij sluit niet uit dat het Limburgse initiatief onderdeel wordt van een landelijk herstelplan.

Vanmiddag maken Limburg en LLTB het herstelplan bekend, met vijftig initiatieven op gebied van onder meer ondernemerschapstraining en marktoriëntatie. De grootste Limburgse afzetpartijen ZON, Kompany, Frankort & Koning en Staay Foodgroup maken bekend samen te gaan werken aan een Limburgse keten voor groente en fruit. Er komt mogelijk een streekmerk en ook wordt een telersvereniging nieuwe stijl en nieuwe prijssystemen onderzocht.

Van Ruiten heeft niet meegewerkt aan het Limburgse plan, maar hij heeft wel een quote afgegeven. Hij zegt: “Vraaggericht produceren dichter op de consument en de markt is de toekomst. We staan daarbij pas aan het begin en internet biedt de tools en de mogelijkheden waar we met gezond tuindersverstand gebruik van moeten maken. Ondernemingen en verenigingen die dit als eerste oppakken en omzetten in een nieuw verdienmodel zijn de winnaars van morgen.”

Reacties

Ook de nieuwe ZON-topman  Michiel van Ginkel reageert in het rapport: “”De Versnellingsagenda is een uitstekend publiek-privaat initiatief om enerzijds telers te helpen meer kennis en vaardigheden te verkrijgen op terrein van ondernemerschap, alsmede anderzijds de Limburgse voedingstuinbouw verder te onderscheiden en zijn kansen op de markt te vergroten.”

Ron de Greeff, directeur van Staay Food Group zegt: “Regiobranding is een manier om in de markt onderscheidend te zijn. We hebben een regio om trots op te zijn, met een breed pallet aan hoogwaardige producten, gelegen vlakbij grote consumptiegebieden. Middels ketensamenwerking willen we in dit project proberen een betere positie in de markt te verwerven met een betere waardering voor onze producten.”

Rabodirecteur land- en tuinbouw Ruud Huirne wijst in zijn reactie op het ondernemerschap. “Niet de onderneming in de tuinbouw, maar de ondernemer met zijn team gaan in de toekomst het verschil maken. Ondernemers die flexibel inspelen op de marktvraag, in binnen of buitenland, en verduurzaming als uitdaging zien, gaan zich onderscheiden van de grote groep. Technische en sociale innovaties worden gericht ingezet met oog op het verdienmodel, in steeds kortere ketens.”

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin