Doorgaan naar artikel

Greenyard ontgroeit concurrentie

2017 had in december nog een verrassing in petto met de overnamegesprekken die Greenyard voert met Dole. De schaal van zo’n concern tart de huidige inzichten in logistieke schaal en afzetrisico’s in de afzet van groente en fruit.

Het Financieele Dagblad voert The Greenery en Greenyard graag op als grootste concurrenten, ook nu Greenyard in de race is om miljardenconcern Dole in de Verenigde Staten te kopen. Feitelijk is de ontwikkeling van Greenyard en The Greenery zo verschillend dat ze niet meer tot dezelfde categorie behoren, al mikken ze in West-Europa op dezelfde retailklanten.

Hoe anders had dat kunnen lopen als in 2015 gesprekken over een gezamenlijke toekomst niet mislukten. Sindsdien is Univeg onder de vlag van Greenyard en met kapitaal van buiten in een snel tempo ontwikkeld. The Greenery heeft ook met kapitaalschieters de organisatie verbeterd, maar dat leidde nog niet tot groei. Het moet zien of het over 2017 de omzetgrens van € 1 miljard gehaald.

Wereldwijd marktleider

Op korte termijn kan bij een samengaan van Dole met Greenyard ’s werelds grootste handelsconcern in groente en fruit ontstaan met een wereldwijde omzet van meer dan € 8 miljard. Greenyard verzilvert in dat geval voordelen met het samengaan met Dole. Eén daarvan is dat je de goede tuinder moet hebben om bij grote retailklanten in beeld te blijven. Nederlandse tuinders staan hoog aangeschreven bij Greenyard vanwege de kwaliteit en continuïteit van levering. Dus kan zo’n overname leiden tot kansen voor Nederlandse tuinders.

Kennisgroei en transport

De kennisgroei binnen de organisatie van Greenyard is een even belangrijk voordeel in deze mogelijke overname. Dole heeft met eigen schepen ook veel kennis van het vers houden van producten met precies de juiste condities. Als je mogelijk straks de grootste bent, kun je meer kennis ontwikkelen en investeren in die kennis van de keten.

Een derde factor is het logistieke schaalvoordeel, maar een groot groente en fruitconcern blijft vooral gericht op decentrale functies. Het onderdeel van Greenyard dat Albert Heijn belevert, is een speciale divisie die zich daar 100% op richt. Als je dit soort grote concerns afpelt zie je hoe onderdelen zich richten op individuele klanten en die zijn niet bezig met wat er verder in de wereld gebeurt, maar met het zorgen voor kwaliteit en gevulde schappen.

Integratie en focus

Het Belgische Greenyard zal na zo’n integratie veel focus steken in de Noord-Amerikaanse markt, de thuismarkt van Dole. Daar haalt het bedrijf 65% van zijn omzet, en dan vooral in bananen (43%) en ananas (8%), maar ook in salades (20%), verse groente (6%) en een stevige fruitdivisie (13%) en bessendivisie (3%). Dole heeft ook twee saladefabrieken in Scandinavië.

Met Dole neemt Greenyard ook kwetsbaarheden op zich. Dole moest in 2016 een dure terugroepactie inzetten vanwege listeria in de gesneden-sladivisie in Springfield (Ohio). Dat kostte meteen ettelijke tientallen miljoenen euro’s.

Ook lijkt Dole een forse hoeveelheid geld te moeten storten in de pensioenfondsen. Dat kan oplopen tot in de vele tientallen miljoenen euro’s om daarmee tekorten op te vangen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin