Doorgaan naar artikel

ACM kijkt niet naar inkoopbundeling bij overname Edeka

De Duitse supermarktketen Edeka mag onderdelen van fruithandel De Groot Fresh Group overnemen. Dat heeft De Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De relatie van beide partijen met Jumbo en Picnic (inkoopbundeling) is in het snel genomen besluit niet meegenomen.

Strikt gezien is het de groothandelstak van Edeka die de overname doet (Edeka Einkaufskontor). Daardoor heeft ACM een simpele toets van marktaandelen gedaan in de groothandelsketen, blijkt uit navraag. “In ons fusietoezicht doen wij onderzoek naar de (mogelijke) gevolgen van de overname. Centrale vraag daarbij is of bedrijven na de overname niet te groot worden, met mogelijk negatieve gevolgen voor prijs, kwaliteit en innovatie. De overname van De Groot door Edeka mag van ons doorgaan, omdat we niet verwachten dat deze overname negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie.”

Geen concurrentieproblemen

Die marktaandelen worden horizontaal en verticaal bekeken. “De Groot en Edeka zijn allebei actief op het gebied van groothandel in groenten en vers fruit. Wij zien echter dat de marktpositie van deze bedrijven samen ook na de overname relatief beperkt is. Daarnaast kijken wij ook naar de ‘verticale relatie’ tussen deze bedrijven: kopen zij producten bij elkaar in? Als dat om grote percentages gaat, kunnen wij aanvullend onderzoek doen. Maar ook daar voorzien wij geen concurrentieproblemen.”

Relatie via inkoop niet nader onderzocht

We vroegen de ACM of ook inkooprelaties zijn onderzocht die bestaan met andere supermarktketens via inkoopplatform Everest Fresh. ACM antwoordt alleen over marktaandelen van de twee fysieke bedrijven zelf. Inkoopbundeling is dus niet meegenomen. Jumbo is ook afnemer van De Groot en laat deze inkoop dit jaar via Everest Fresh lopen. Dat geldt ook voor Picnic. Daarmee ontstaan grotere orders met voordelige inkoopvoorwaarden.

Hoe groot de omzet is van de over te nemen onderdelen De Groot International en De Groot Ripening wordt niet duidelijk uit het jaarverslag van De Groot Fresh Group. De hele groep boekt in 2022 een recordomzet van € 246 miljoen tegen een omzet van € 209 miIjoen in 2021. De Groot mikte in 2023 op snellere groei via een groter contract met Jumbo. Uitbreidingsplannen lagen al in de kast dat jaar, totdat Jumbo plots met Everest in zee ging. Onder de nieuwe moeder kan die uitbreiding in Hedel mogelijk toch doorgang vinden.

Het Edeka-netwerk bestaat uit meer dan 10.000 Edeka en Netto Marken-Discount winkels van zelfstandige winkeliers, met zeven regionale organisaties en Edeka Zentrale in Hamburg. In Nederland heeft Edeka een inkoopkantoor in Barendrecht voor groenten, belangen in Picnic en inkooporganisaties zoals Everest Fresh.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin