Home

Nieuws laatste update:17 jun 2021

Stabiel Greenyard rolt inkoopmodel telers uit

Greenyard verbetert de resultaten en wil Europese telers in zijn inkoopprogramma. Nederland werd bijna de grootste afzetmarkt.

Greenyard boekte in het gebroken boekjaar zoals verwacht betere jaarcijfers dan het vorige (2019-2020). De omzet in vers groeide 10% naar € 3,6 miljard. De totale omzet steeg 8,7% naar € 4,4 miljard. De afzet naar grote retailpartners, waarmee Greenyard intensief samenwerkt, groeide met 22%. Het concern heeft nu 70% van de omzet vers in die partnerrelaties zoals Bakker Barendrecht met AH, of REWE in Duitsland. Beide zijn vooraanstaande supermarktorganisaties.

Covid was een belangrijke stimulans voor de omzetgroei. De heropening van restaurants zal voor het komende jaar mogelijk geen of beperkte groeicijfers opleveren omdat dit omzet van supermarkten zal raken.

Inkoopmodel uitrollen

Greenyard wil een nieuwe standaard zetten voor inkoop. Het heeft de laatste jaren een slim inkoopmodel ontwikkeld voor overzeese leveranciers, maar wil dat ook voor inkoop op de thuismarkt uitrollen. Daarbij wil de organisatie af van inkoop op de dagmarkt, maar op basis van data en volledige afname van product samenwerken met telers en daar nieuwe bij werven.

REWE

Bij REWE lopt een proef met een nieuw informatiesysteem waar inkopen op gebaseerd worden, dat wordt uitgerold in vers als problemen daarin zijn opgelost. Voor telers van AH zijn dit jaar inkoopeisen overigens aangescherpt via GlobalGAP. Dat inkoopmodel is een voorbeeld voor andere Greenyard-divisies.

In de boeken heeft Greenyard voor € 111 miljoen opgenomen aan uitstaande contracten met telers. Dat was nog € 85 miljoen een jaar eerder. De innigere relaties met telers voorkomen overigens geen conflicten. Greenyard meldt zakelijke disputen met haar druiven- en bananenleveranciers in Midden-Amerika en in haar bananen jointventure in Duitsland. In de divisie vers werd afgelopen jaar € 4,3 miljoen aan reorganisatiekosten gemaakt.

Nederland bijna grootste markt

Nederland is voor Greenyard bijna de grootste markt geworden. In de omzetcijfers is te zien dat de omzet in Nederland het hardst groeide. Het aandeel van Nederland is 27,6% (was 25,9% in vorige boekjaar). Daarmee blijft de omzet naar Duitsland nog net iets groter met 27,9% van de omzet (was 26,9% in vorige boekjaar). Ook de omzet in België wordt relatief belangrijker voor Greenyard, waardoor andere markten als Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere landen iets verloren aan belang. Greenyard levert aan klanten in 100 landen.

Duurzame schuldpositie in bereik

Greenyard is door efficiëntieverbetering, het afstoten van onderdelen en nieuwe financieringsafspraken een financieel stabiele partij geworden. Toch is een duurzame verhouding tussen schuld en resultaat nog niet bereikt, maar de komende jaren nog wel haalbaar. Afgelopen boekjaar bedroeg de nettowinst € 1,2 miljoen tegen een verlies van € 68 vorig jaar.

Na tekorten nu voorraden

De verkopen Long Fresh (diepvries en conserven) kenden afgelopen jaar ook grote verkoopstijging door grotere verkopen van supermarkten in coronatijd. Dat leidde tot tekorten aan bonen in de zomer. Het aandeel van de omzet dat in foodservice werd gehaald daalde van 20 naar 13%, maar zal door heropening van horeca weer normaliseren.

Door een hoge teeltopbrengst is de voorraad bewerkte groente en fruit sindsdien opgelopen. Greenyard koopt voor deze divisie ook in Nederland in. Juist in dit segment wordt groei voorzien door meer op luxere toepassingen te richten.

Of registreer je om te kunnen reageren.