Doorgaan naar artikel

Greenyard kan 10% prijsverhoging doorrekenen

Handelsbedrijf Greenyard, moeder van Bakker Barendrecht, boekte een omzetgroei van 10,3%, bijna geheel door prijsverhogingen.

Dat maakt Greenyard bekend over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar van april tot juli. Greenyard haalt 80% van de omzet via geïntegreerde transparante klantenrelaties, zoals Bakker Barendrecht met Albert Heijn. In die leveringsvoorwaarden is het mogelijk werkelijk gerealiseerde kostenstijgingen door te berekenen.

Verssegment grootste segment

In het eerste kwartaal was dat voor versproducten een prijsstijging van 8,5%. Het volume versproducten steeg 0,6% (ten opzichte van vorig jaar). Voor de bewerkte producten (diepvries) werd een prijsstijging van 16,2% doorberekend. Dit segment is in omzet (€ 228 miljoen) echter veel kleiner dan het verssegment (€ 1,05 miljard).

Met steeds meer klanten onderhoudt Greenyard zo’n relatie waarin met open boeken wordt afgezet. Dat nu met 80% van de omzet deze werkwijze wordt gehanteerd, is een stijging van 5 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.

Afgelopen jaar bedroeg de omzet van Greenyard € 4,69 miljard, met een winst voor belasting van € 167,3 miljoen. Het nettoresultaat van € 9,3 miljoen lag lager door een oplopende rentelast. In 2026 wil Greenyard een omzet halen van € 5,4 miljard en een winst voor belasting van meer dan € 200 miljoen. Het handelsbedrijf ligt daarvoor op koers. Daarvoor wil het Belgische handelsbedrijf de markt op voor overnames.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin