Doorgaan naar artikel

Greenyard: Meer supers willen ketensamenwerking

Greenyard verwacht meer supermarkten te beleveren in een keten zoals AH. De natte novembermaand gaat winst en omzet kosten.

Dat liet het concern weten na de presentatie van de halfjaarcijfers. De keten van Albert Heijn is het belangrijkste voorbeeld van deze intensieve vorm van samenwerking binnen Greenyard. Dochter Bakker Barendrecht droeg met name bij aan de goede resultaten voor vers, blijkt uit de Greenyard-presentatie.

Deze markt groeit. Nu gaat 78 procent van de omzet via deze ketens in verschillende landen. In 2022 was dat 74 procent. Topman Marc Zwaaneveld: “Dit jaar is een belangrijke klant toegevoegd aan dit kanaal. Je ziet dat de markt meer samenwerking wil. We verwachten ook in 2024 nog een nieuwe klant toe te voegen en er lopen gesprekken met een derde partij.” Deze supermarkten willen leveringszekerheid en leggen daarvoor veel verantwoordelijkheid en data bij hun leverancier.

Lees ook: Greenyard: prijsdruk bij vers, betere marge uit diepvries

Momenten markt verandert

Volgens Zwaaneveld is er nog meer goed nieuws te verwachten uit de supermarktwereld. In klantengesprekken ziet hij dat supermarkten steeds beter beseffen dat er een verschuiving is naar plantaardige eiwitten. Als steeds meer consumenten beseffen dat bonen bijna dezelfde voedingswaarde hebben als vlees, en toch goedkoper zijn, dan zal de vraag naar verse en bewerkte groente en fruit stijgen de komende jaren. Ook omdat deze eiwitten relatief goedkoper zijn dan bewerkte producten van dierlijke oorsprong. Zwaaneveld: “Als we met klanten praten zien we een versnelling bij retailers. Ze begrijpen dat ze meer en meer moeten doen. Dat kan ook met innovatieve nieuwe producten, gezonde snacks. We spelen daarop in door bijvoorbeeld ijs op de markt te brengen met plantaardige ingrediënten, groenten en fruit. Retail is er gevoelig voor. We versnellen ook in producten als burgers gemaakt van sellerie of bieten. Ik denk dat er over twee tot drie jaar een momentumverandering komt. Dan zijn we er klaar voor.”

Weersproblemen

Greenyard zag een positief effect van een groeizame zomer op de winst- en omzetcijfers. Met name de erwtenoogst was rijk. Dat verandert drastisch in het lopende kwartaal. De regenval zorgt voor problemen in de oogst in Frankrijk, België en ook Noord-Holland, stelt het concern. Ook herhaalde Greenyard opnieuw op zoek te zijn naar overnamepartijen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin