Doorgaan naar artikel

AH-leverancier Greenyard boekt betere marges

Greenyard zag in het eerste halve boekjaar een stevige verbetering van de resultaten. De omzet loopt nu bijna driekwart via vaste retailpartners als Albert Heijn.

Greenyard betaalt meer belasting en minder rente. Dat komt door verbeterde financiële afspraken en daardoor ook betere rendementen. In het eerste halfjaar van het boekjaar (dat loopt tot april) is het nettoresultaat € 8,5 miljoen, tegenover € 1,1 miljoen dat jaar ervoor. De winst voor belastingen en afschrijvigen (ebitda) groeide 8% naar € 82,6 miljoen. Ter illustratie: de netto financiële kosten daalden met € 5,6 miljoen in het eerste half jaar (rente). De belastingverschuldiging steeg in die periode van € 5,0 naar € 8,0 miljoen.

74% in vaste ketens

De leveringen van groente en fruit aan vaste klanten worden steeds vaster. De afzet naar klanten als Albert Heijn, de zogenoemde geïntegreerde klantenrelaties, groeide naar een aandeel van 74% van de omzet. Dit tegen een aandeel van 71% vorig jaar.

De omzet van de divisie Fresh (vers) groeide 1,1% dit afgelopen halfjaar naar ruim € 1,8 miljard.

Bij Long Fresh (houdbare groente en fruit) was de omzetontwikkeling licht negatief naar € 378,7 miljoen. De marges bij deze divisie liggen wel duidelijk hoger. De ebitdamarge is 7,4% bij Long fresh en 3,0% bij Fresh.

De geïntegreerde klantenrelaties liggen vooral in het verse segment, zoals de relatie van Greenyard-dochter Bakker Barendrecht met Albert Heijn.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin