Doorgaan naar artikel

Consumenten kruipen uit dip

De kooplust van de Nederlandse consument herstelt iets, maar blijft nog wel een eind achter bij 2019. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Na het dieptepunt in de consumptieve bestedingen van de gemiddelde Nederlander in april slaat de teller van het CBS maand op maand ietsje minder negatief uit. In juli gaven we 6% minder uit dan in juli 2019. In april lag dat nog op -17%. Vooral de dienstensector levert door corona stevig in. Aan voedingsmiddelen gaf Nederland in juli 1,8% meer uit dan in juli 2019.

Consumptie gunstiger

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september minder ongunstig dan in juli. Dat komt vooral doordat ondernemers in de industrie minder negatief waren over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun bedrijf en consumenten minder negatief waren over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden.

Vertrouwen nog laag

Met -28 ligt het consumentenvertrouwen in september nog steeds wel ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). In mei scoorden we nog -31. In 2019 schommelde de index rond het nulpunt. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Bron: CBS

Bron: CBS

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin