Home

Nieuws

40% meer omzet voor groenteboer door corona

Groentespeciaalzaken hebben in het tweede kwartaal volgens GfK 40% meer omzet gemaakt dan in 2019. Het thuiswerken door corona zorgt voor veel extra aanloop.

De cijfers kwamen gisteren naar buiten via de NOS. De groenteboer en ook de slager komen in de GfK-cijfers naar voren als de speciaalzaken die de meeste omzetwinst hebben geboekt als gevolg van de coronacrisis. Ook uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is op te maken dat de omzetten in de detailhandel zijn gestegen. Voor alle detailhandel in voedingsmiddelen gaat het om een plus van 5%. Uitsplitsingen naar soorten versspeciaalzaken heeft het CBS nog niet beschikbaar.

Thuiswerken doet omzet goed

Bij groentespeciaalzaak Meneer Peters in Leiden wordt het beeld direct herkend. “Vooral de eerste tien weken ging het heel erg goed. Maar we mogen nog steeds niet mopperen”, aldus de groenteboer.

Het sluiten van de horeca zorgde voor veel extra aanloop, het vele thuiswerken doet dat nog steeds. “Om een uur of vier in de middag wordt het drukker. Mensen komen dan kijken wat ze vanavond gaan eten. Terwijl ze voorheen vanuit kantoor haastig nog even snel de supermarkt in schoten.”

Peters merkt zelfs dat er minder mensen op vakantie zijn dan normaal in juli en augustus. “Hier in de buurt gaat 80% naar Frankrijk. Dit jaar blijven er veel thuis, omdat er toch allerlei extra maatregelen zijn. Tegelijkertijd merk ik dat er wél extra veel Duitsers naar Nederland en ook hier naar Leiden zijn gekomen. Ik weet nu precies hoe alle zachtfruitsoorten in het Duits heten.”

Terreinverlies door supermarkten

De meewind voor de groenteboeren is opmerkelijk. De afgelopen dertig jaar verliezen deze specialisten onafgebroken terrein aan de supermarkten. In heel Nederland zijn volgens het CBS nog maar 860 groentespeciaalzaken. Dat waren er in 2007 nog 1.390.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.