Home

Nieuws

Green Lane Concept moet export Verenigd Koninkrijk op stoom houden

‘We moeten de boot halen.’ De afgelopen jaren was dat een voorwaarde voor de export naar het Verengd Koninkrijk. Dat moet zo blijven wanneer het land uit de EU is. Het ‘Green Lane Concept’ moet daarvoor gaan zorgen, aldus directeur van GroentenFruit Huis Richard Schouten.

Het idee achter het Green Lane Concept is dat al het papierwerk en de controles voor de export van groente en fruit naar het Verenigd Koninkrijk volledig afgerond zijn voordat het transport feitelijk plaatsvindt, legde Schouten op woensdag 8 januari uit tijdens de Aardbeiendag in Den Bosch. Zijn publiek bestond uit zo’n 650 bezoekers, waaronder een groot aantal telers van aardbeien, die soms voor een flink aandeel van hun afzet afhankelijk zijn van Britse afnemers. De Nederlandse aardbeienproductie bedroeg in 2018 zo’n 65 miljoen kilo. De afgelopen twee jaar exporteerde Nederland 8 à 9 miljoen kilo aardbeien (inclusief re-export), zo analyseerde GroentenFruit Huis aan de hand van cijfers van Eurostat.

Files tot Londen

Om dat afzetkanaal ook na 31 januari, de datum van de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU, open te houden en een snelle grenspassage naar het Verenigd Koninkrijk te waarborgen, moeten intensieve controles aan Nederlandse zijde en aan die van het Verenigd Koninkrijk voorkomen worden, aldus Schouten. “Je wil per se voorkomen dat auto’s met verse waar terechtkomen in files, waarvan sommigen zeggen dat ze zich kunnen ontwikkelen van Hoek van Holland tot aan Londen. Dat is een reëel gevaar.”

Monitoringspogramma’s

Dat kan alleen met een betrouwbaar proces voor de deelnemende bedrijven en voor controle-instanties. In de huidige situatie zijn er voor de export naar niet-EU landen (‘derde’ landen) al monitoringspogramma’s voor paprika, tomaat en peer, met aanvullende programma’s voor specifieke producten, klanten of landen als de Verenigde Staten, Japan, Canada en China. Verder bestaat er een voorraadregister voor ui en consumptie-aardappelen.

Richard Schouten: "Het is in ons belang dat we de boot zonder oponthoud blijven halen, maar dat geldt ook voor de Britten". - Foto: Joost Stallen
Richard Schouten: "Het is in ons belang dat we de boot zonder oponthoud blijven halen, maar dat geldt ook voor de Britten". - Foto: Joost Stallen

FytoCompass

Het voor de toekomstige export naar het Verenigd Koninkrijk beoogde Green Lane Concept is daarop gebaseerd. “Telers moeten producten leveren waar de klant om vraagt, dat gaan we vastleggen. Daarbij kan FytoCompass een rol spelen. Daarin maken telers duidelijk wat ze doen, vergelijkbaar met het hygiëneprotocol bij tomaat. We gaan dat digitaal organiseren. Overigens is FytoCompass voor het Verenigd Koninkrijk vooralsnog nog niet aan de orde, maar dat kan veranderen als het land in het verloop van de brexit-afhandeling mogelijk strengere importeisen gaat stellen.”

Zonder aanvullende controle

Vervolgens wordt de partijgrootte gekwantificeerd en geregistreerd en wordt de samenstelling van de zending vastgelegd in e-certNL. Dit is toegankelijk voor partijen als controle-autoriteiten en handelspartijen. “Eventuele problemen kunnen dan tijdig worden opgelost en de partij kan geëxporteerd worden, zonder dat aanvullende controle aan de grens nodig is. Dit doen we alleen voor Nederlands product dat voldoet aan de Europese eisen die zijn vastgesteld vanuit Brussel. We willen naar het Verenigd Koninkrijk duidelijk maken dat niet alleen wij, maar ook zij voordeel hebben van deze aanpak.”

Zonder import van groente en fruit vanuit de EU zullen veel winkelschappen in het Verenigd Koninkrijk angstwekkend leeg raken

Politiek aan zet

Daarmee blijft het gegeven dat niet het bedrijfsleven, maar de komende onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU bepalend zijn voor hoe de gevolgen van de brexit aan de grens eruit gaan zien. “We gaan uit van het positieve, omdat we met groente en fruit al vele jaren een betrouwbare partner zijn voor de Britse supermarkten. Of anders gezegd: zonder import van groente en fruit vanuit de EU zullen veel winkelschappen in het Verenigd Koninkrijk angstwekkend leeg raken.”

Of registreer je om te kunnen reageren.