Home

Nieuws

Verkoop agf kan omhoog zonder prijsacties

Nudging – extra duwtjes in de rug om meer groente en fruit te kopen – werkt. Dat blijkt uit onderzoek bij Dirk.

Dit zogeheten Ga Voor Kleur Lab-onderzoek werd gedaan in het kader van het Nationaal Actieplan Groente en Fruit. Een team van onderzoekers van de Vrije Universiteit, Universiteit Utrecht en het Amsterdam UMC mocht vorig najaar in een filiaal in Leidschendam van supermarkt Dirk een aantal extra nudges – onbewuste duwtjes in de rug – rond groente en fruit toepassen.

Al bij het pakken van het lege karretje kan gezonder eten worden gestimuleerd.
Al bij het pakken van het lege karretje kan gezonder eten worden gestimuleerd.

Dat varieerde van inlegvellen in winkelkarretjes – met groente en fruit in de hoofdrol – tot banners waarop klanten konden lezen welke groente en fruit andere klanten hier het meest kochten.

Duidelijk gunstig effect

6 weken lang waren er dergelijke nudges en dat resulteerde in een duidelijk gunstig effect in de verkoop van met name groente. De onderzoekers kregen toegang tot de kassagegevens van de betreffende super en die van een ander vergelijkbaar filiaal.

Ook werden de verkopen vergeleken met dezelfde periode precies een jaar eerder. Ook werd vergeleken hoe de verkoop 6 weken vóór en 6 weken ná de de proefperiode was.

Betere prestatie dan controlesupermarkt

Daarbij bleek dat in beide winkels in 2018 duidelijk minder groente en fruit werd verkocht dan in 2017. In de zogenaamde interventiewinkel, waar de proef werd gedaan, was de verkoop van agf in alle drie de periodes van 6 weken wel ietsje beter in vergelijking met het controlefiliaal. Maar de proefperiode stak daar dat nog eens extra gunstig bij af.

Met zogeheten nudges op de winkelvloer wordt de groente- en fruitconsumptie gestimuleerd.
Met zogeheten nudges op de winkelvloer wordt de groente- en fruitconsumptie gestimuleerd.

Terwijl het verschil voor en na de 6 weken met de extra nudges gemiddeld 3,1 procentpunt bedroeg, was dat tijdens de proefperiode 7,4 procentpunt.

Uit het onderzoek blijkt geen verschil tussen de verschillende nudges, die in de loop van de periode van 6 weken steeds in verschillende combinaties werden toegepast. Wel was te zien dat het gunstige effect in de loop van de 6 weken geleidelijk afnam.

Steeds nieuwe nudges toepassen

“We zouden het onderzoek graag willen opschalen naar meer supermarkten en naar meer en langere periodes”, zegt onderzoeksleider Coosje Dijkstra. “Nu is er bijvoorbeeld mogelijk ook een effect van de kerstperiode die na onze proefperiode aanbrak.”

“Wat wel helder is is, is dat zonder prijspromoties er toch duidelijk meer groente en ook iets meer fruit verkocht kan worden door te werken met nudges. Daarbij is het wel belangrijk om steeds nieuwe nudges toe te passen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.