Alle tips voor veilig werken in hittegolf - GFactueel.nl
Home

Nieuws

Alle tips voor veilig werken in hittegolf

Inspannend werk wordt riskant bij een hittegolf. Stigas geeft tips hoe het in de kas of op het veld veilig blijft.

Het gisteren door het RIVM in werking gezette Nationale Hitteplan is voor het werk in de land- en tuinbouw niet gedetailleerd genoeg. De Stichting Gezondheidszorg Agrarische Sectoren heeft daarom specifiekere tips voor het werken bij tropische temperaturen.

Tropenrooster in werking

  • Begin vroeg op de dag als het nog koel is en eindig wat eerder met werken. In de cao Glastuinbouw bijvoorbeeld is geregeld (in artikel 28) dat met instemming van de meerderheid van het personeel een tropenrooster kan worden afgesproken. Hierbij mag er afgeweken worden van de bedrijfstijden en arbeidstijden zoals die in de cao zijn opgenomen.

Pas op voor uitdroging

  • Drink regelmatig en niet te koud water. Wacht niet tot u dorst krijgt. Neem een fles water mee naar uw werkplek.
  • Water is de beste dorstlesser. Drink geen koffie. Dit werkt vochtafdrijvend en daarvan moet u juist meer plassen.
  • Als uw urine duidelijk donkerder van kleur is, drinkt u te weinig water.

Smeren en bedekken tegen zonnebrand

  • Wie buiten werkt doet er goed aan de huid zo min mogelijk bloot te stellen aan direct zonlicht. Draag een overall of lange broek en draag een shirt met lange mouwen.
  • Draag een pet. Het liefst een exemplaar met een flap eraan die uw nek en oren bedekt. Een hoed met een brede rand kan ook.
  • Smeer – ook in de kas! – uw onbedekte huid in met een antizonnebrandmiddel (dat beschermt tegen UVA en UVB met factor 20 of hoger). Na 2 uur moet u opnieuw insmeren. Als u veel transpireert moet u vaker insmeren. Hoe hoger de factor hoe langer de werking!

Wanneer moet ik extra oppassen?

  • Hoger risico bij mensen met hoge bloeddruk, zwangerschap, overgewicht, gevoelige huid en bij een minder goede of slechte conditie.
  • Bij medicijngebruik. Plastabletten kunnen op warme dagen te veel vocht afdrijven. Middelen tegen allergie (anticholinergica) remmen het zweten en middelen die de psyche beïnvloeden verstoren de temperatuurregeling.
  • Bij diarree. Neem dan extra water, drink bijvoorbeeld sportdrankjes en eet soep om ook het vochtgehalte op peil te houden.
  • Bij bepaalde ziekten, bijvoorbeeld suikerziekte of een hart- of longaandoening.

Alert op gevaarlijke symptomen

Het gevaarlijke van warmte is dat sommige lichamelijke reacties hierop soms zo geleidelijk ontstaan, dat u deze niet meer voelt aankomen. Het is belangrijk om de volgende symptomen in de gaten te houden: hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, flauwte, snelle hartslag en spierkrampen. Deze klachten kunnen wijzen op een tekort aan vocht en uiteindelijk tot uitdroging leiden of een zonnesteek.

Wanneer is er sprake van een zonnesteek?

Van zonnesteek is sprake bij de volgende symptomen: veel zweet, bleek zien, hoofdpijn, duizeligheid, braken, spierkrampen, soms flauwvallen, snelle oppervlakkige pols, ernstige vermoeidheid, slap voelen. Wat te doen als iemand een zonnesteek heeft:

  • Leg het slachtoffer neer in een koele omgeving.
  • Laat het slachtoffer rusten en geen inspanningen doen.
  • Laat het slachtoffer niet te koude (sport)drank drinken.
  • Koel eventueel verkrampte spier(en).
  • Bel de BHV-er.
  • Als er geen BHV-er bereikbaar is, bel direct 112 als de toestand niet snel verbetert.

Of registreer je om te kunnen reageren.