Home

Nieuws

Kilometerheffing voor vrachtwagens

EU-landen die vracht- en bestelwagens laten betalen voor het gebruik van hun infrastructuur moeten dat vanaf 2023 doen via een kilometerheffing.

Het jaarlijkse Eurovignet voor vrachtwagens dat in Nederland, Luxemburg, Denemarken en Zweden wordt uitgegeven en andere op tijd gebaseerde heffingen verdwijnen. Schone trucks kunnen korting krijgen op de kilometerheffingen.

Fileheffingen

Met die voorstellen heeft het Europees Parlement ingestemd. Het parlement vindt ook dat lidstaten fileheffingen moeten kunnen invoeren.

De maatregel is belangrijk voor partijen in de teelt en afzet. Circa een derde van het vrachtverkeer over de weg houdt verband met de voedingsindustrie en agrarische sector.

Meer vervoer per spoor

Peter van Dalen, Europees parlementslid namens de ChristenUnie, steunt de aanpak die tot minder CO2-uitstoot moet leiden en milieuvriendelijker vervoersmethoden stimuleert. “Er moet meer vracht vervoerd worden per spoor en binnenvaart. Tegelijk wordt het gebruik van de weg eerlijker belast”, zegt hij. Dat is volgens het principe dat de vervuiler betaalt.

De Tweede Kamer spoorde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in maart aan meer tempo te maken bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland.

Of registreer je om te kunnen reageren.