Doorgaan naar artikel

Bedrijven mogen schadevergoeding vragen voor luchtvrachtkartel

Archiefbeeld van 'verse' luchtvracht. Bedrijven die schade leden als gevolg van kartelafspraken bij luchtvracht, mogen een schadevergoeding vragen. - Foto: ANP premium

Archiefbeeld van 'verse' luchtvracht. Bedrijven die schade leden als gevolg van kartelafspraken bij luchtvracht, mogen een schadevergoeding vragen. - Foto: ANP

Bedrijven die te veel betaalden voor luchtvracht vanwege kartelafspraken kunnen een procedure in voor schadevergoeding. The Greenery is er een van.

Dat blijkt uit het proces dat is gevoerd voor schadevergoeding bij de Rechtbank Amsterdam. Het gaat om een schadezaak van een oud luchtvrachtkartel tussen een grote groep Europese luchtvrachtbedrijven in de periode van 1999 tot 2006.

Pas recent kwam het tot een definitieve boetebesluit. Een grote groep bedrijven, waaronder KLM, Air France en Martinair, moet een zeer hoge boete betalen vanwege verboden prijsafspraken over luchtvrachtvervoer. Voor KLM, Air France en Martinair is die vastgesteld op meer dan € 325 miljoen.

Deze gedupeerden mogen schadevergoeding vragen

In een recente zitting moest de rechtbank vaststellen welke gedupeerde bedrijven werden toegelaten tot een schadevergoedingsprocedure. Het gaat om bedrijven uit de industrie en agrarische export. The Greenery B.V., The Greenery Produce B.V., Handelsmaatschappij ‘Jover’ B.V. en Botman International B.V. mogen blijven meedoen in het vervolg van deze procedures. Het is voldoende aangetoond dat deze bedrijven luchtvrachtvervoersdiensten hebben ingekocht bij luchtvaartbedrijven in die periode. Ook Valstar is toegelaten tot de procedure. Dat geldt niet voor Van Rijn Trading, ondanks de aanlevering van gedetailleerde informatie over de vluchten die zijn geboekt vanaf 2004.

Nu is vastgesteld welke bedrijven toegelaten zijn tot de procedure, kan het verdere proces worden ingericht en met welke deskundigen.

Luchtvaartbedrijven maakten afspraken over toeslagen

De Europese Commissie legde de leden van het kartel de megaboete op na ruim zes jaar onderlinge afspraken over bijvoorbeeld brandstof- en veiligheidstoeslagen die zij klanten in rekening brachten. Aanvankelijk besloot de kartelwaakhond in Brussel in 2010 tot een boete van bijna € 800 miljoen. Dat werd nietig verklaard na een rechtszaak door een vormfout, blijkt uit andere media.

Later, in 2017, legde de Europese Commissie opnieuw een boete op. Air France-KLM-dochter Martinair werd daarbij minder hoog aangeslagen. Een aangetekend beroep ter vernietiging van het besluit, haalde het niet.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin