Groenten & Fruit Actueel
||

Nieuwe poging verstrein van Spanje via Rotterdam naar Oslo

Zuid-Holland wil samen met het Rijk, Havenbedrijf Rotterdam, de tuinbouwsector en supermarktleveranciers als Bakker Barendrecht een verstrein van Valencia via Rotterdam naar Oslo realiseren.
In 2019 startte CoolRail, een initiatief van Europool Systems, op de route Valencia-Rotterdam. Inmiddels is het traject van CoolRail aangepast naar Valencia-Londen en wordt geëxploiteerd door het Spaanse Transfesa. – Foto: ANP

In 2019 startte CoolRail, een initiatief van Europool Systems, op de route Valencia-Rotterdam. Inmiddels is het traject van CoolRail aangepast naar Valencia-Londen en wordt geëxploiteerd door het Spaanse Transfesa. – Foto: ANP

Zuid-Holland wil samen met het Rijk, Havenbedrijf Rotterdam, de tuinbouwsector en supermarktleveranciers als Bakker Barendrecht een verstrein van Valencia via Rotterdam naar Oslo realiseren.

Het doel is een verbinding van meerdere treinen per dag, waarmee Spaanse citrus en groente worden aangevoerd. De provincie presenteerde het plan op donderdag 4 april op de transportbeurs Connecting Europe Days in Brussel.

Het initiatief is een nieuwe poging om de gewenste versshuttle tussen Valencia en Rotterdam op de rails te krijgen. In 2019 startte CoolRail, een initiatief van Europool Systems, op de route Valencia-Rotterdam. Inmiddels is het traject van CoolRail aangepast naar Valencia-Londen en wordt geëxploiteerd door het Spaanse Transfesa. “Fresh Rail is qua opzet vergelijkbaar maar uitgebreider en verbindt weer de grootste citrusstromen uit Spanje met de grootste fruitimport uit de Rotterdamse haven en tuinbouw met de Noord-Europese markt voor retailers als COOP en Ahold”, zo laat de provincie Zuid-Holland weten. Het is inderdaad een nieuwe poging. “Door eerdere ervaringen weten we nu wat we beter moeten doen.”

Bureaucratische drempels

De pilot betekent dat dit jaar nog één keer per week een trein gaat rijden. Het doel is om dat op te voeren tot meerdere per dag als een aantal knelpunten is weggewerkt. Het blijkt lastig treinverbindingen tot stand te brengen door beperkte ruimte in internationale treinschema’s, bureaucratie aan de grens en verschillende spoortarieven bij nationale spoorbedrijven in Europa.

Zuid-Holland wil aantonen dat verstransport over het spoor een grote behoefte kan vervullen. De trein vervoert sinaasappels en tomaten uit Spanje, zalm uit Noorwegen en verschillende versproducten uit Nederland. Het project moet een begin zijn van grootschalige verschuiving van versvervoer over de weg naar andere transportmiddelen.

De reistijd van Valencia naar Oslo wordt meer dan een etmaal korter dan over de weg: van 100 uur per vrachtwagen tot 70 uur per trein. Nu gaat nog 98% van het verse voedsel over de weg, ook al rijden er internationale treinen.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers