Home

Nieuws 1 reactie

ZON: veilklok krimpt op lange termijn

ZON brengt vanaf deze week meer volume voor de klok en stopt met dagbemiddeling voor paprika en een aantal tomatenproducten.

Toch zal uiteindelijk de klok een kleinere plek innemen in de afzet. ZON gelooft dat het direct leveren in korte ketens naar retail uiteindelijk het snelst zal groeien. De opwaardering van de klok is gedaan omdat de klok niet goed gebruikt werd, stelt directeur Gerjo Scheringa. "De klok werd verwaarloosd. Eigenlijk speelden we met dagbemiddeling de klok nog eens na, maar op een verkeerde manier. Als je een klok hebt, moet je hem goed gebruiken. Dat is wat we hebben gedaan. Je moet het ook niet spectaculairder maken dan het is." Het aanbod voor de klok stijgt niet spectaculair. Het aandeel groeit van misschien dertig naar veertig procent. Door het wegvallen van bemiddeling kan de afzetorganisatie wel besparen op de verkoopkosten. "Het is ook een efficiëntieslag. Heb je al die kanalen nodig?"

Prijseffect

ZON zet zelf 15 tot 20 procent van het product direct af bij retail, afnemende handelsbedrijven leggen via contracten (week- of maandcontracten) ook volume vast voor dat kanaal. Die verdeling retail en tussenhandel via de klok of daghandel verandert niet fors. Ook zal de stap van ZON de prijs niet wezenlijk veranderen, verwacht Scheringa. "Het zijn in ieder geval geen spectaculaire wijzigingen. De klokdruk wordt beter en de klok wordt misschien belangrijker als referentiepunt. Ook voor onze contracthandel, maar je moet niet overschatten in hoeverre je de markt of prijs kan beïnvloeden. Ze kunnen hun producten ook elders halen. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als de klokprijzen hoog oplopen door goede contractverkopen, zie je dat nu ook al gebeuren."

Regie

Het is ZON die de regie over klok voert. "Telers kunnen op dit moment nog niet zeggen, 'ik wil alleen voor de klok' maar dat kan in de toekomst veranderen. Ik sluit dat niet uit. Er zijn ook veel Nederlandse telers naar BelOrta gegaan vanwege de klok. Ze hoeven daar nu niet naartoe." De huidige wijziging is een eerste stap, zegt Scheringa. "We kijken hoe we het uitrollen naar andere producten en hoe we het kunnen vervolmaken. Dit is zorgvuldig voorbereid, maar we kijken uiteraard hoe het nog verder verbeterd kan worden om eventueel sceptische klanten ook voor ons te winnen." Ook eventuele andere verkoopmethoden sluit hij niet uit in deze fase.

Aanhaken

Over de rol van de klok is met andere afzetorganisaties wel in algemene zin gesproken. Deze specifieke stap is niet afgestemd met andere partijen. Of dit leidt tot meer aanloop van telers als gastveiler of lid, is niet duidelijk. Scheringa: "Dat is te ver vooruitlopen, maar voor een aantal producten zijn we al de belangrijkste klok. Ik kan me voorstellen dat daar anderen bij willen aanhaken."

Eén reactie

  • j van eeuwijk

    Een goede zaak heer Gerjo Scheringa ondernemen het beste halen
    wat voor Kweker en Handel afzet mogelijk is dit kan ook met producten
    die je Kweektechnisch kan sturen.
    Asperges is een ander verhaal weers invloeden spelen een grote rol
    daar moest U eens over nadenken met de vaste prijzen die er gegeven worden.
    Veiling met Frans Frederix een geschilde prijs maken is niet zo tof voor Kweker en Handel
    Schillen is meerwaarde geven aan het product kan je een vaste schilprijs geven, maar Asperges heeft Variabele invloeden.
    Dus maak van meerwaarde geen min waarde zie het afgelopen jaar toch een les net als het jaar daarvoor.

Of registreer je om te kunnen reageren.