Home

Nieuws 1 reactielaatste update:14 okt 2014

EU verdrievoudigt budget agrarische promotie

Luxemburg - Ondanks verzet van Nederland gaat de Europese Unie het budget voor de promotie van landbouwproducten flink verhogen. In zeven jaar gaat het jaarlijkse bedrag van €61,5 miljoen naar €200 miljoen in 2020.

Zo moet de concurrentiepositie van Europees voedsel en landbouwproducten verbeteren, met name in landen buiten de EU. Het geld komt uit de EU-meerjarenbegroting.

De Europese ministers van landbouw stemden maandag in Luxemburg in meerderheid in met het eerder hierover bereikte akkoord tussen de Europese Commissie en het Europees Parlement. Nederland stemde, net als Zweden en Groot-Brittannië, tegen de plannen. Het bedrag is te hoog, meent Nederland. Bovendien moet de sector zelf voor promotie betalen, dat moet niet Europa doen.

De maandag goedgekeurde plannen staan los van maatregelen om het Russische importverbod op Europees groente en fruit op te vangen.

Eén reactie

  • P Verschuren

    Boem! We weten weer waar we staan. Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van de NL overheid om 1 van de 9 door haarzelf benoemde topsectoren schaamteloos in de kou te laten staan. De sector moet het zelf betalen? De overheid weet heel goed dat de sector door het overheidsbeleid gericht op meer productie zonder promotie geen cent marge overheeft om in promotie te steken. De mond vol over steunmaatregelen om de schade door de Russische boycot op te vangen, maar als het er op aankomt nul op het rekest. Bedankt! (not)

Of registreer je om te kunnen reageren.