Doorgaan naar artikel

Gratis aspergereclame vanuit Rijksmuseum

De asperge weet als geen enkele andere groente in Nederland te profiteren van gratis reclame. Zelfs in kunstschildercompetitie Project Rembrandt.

De wereldkampioenen van de marketing, de Amerikanen, beweren dat slechte publiciteit niet bestaat: “there’s no such thing as bad publicity”. Toch vinden aspergetelers het ongetwijfeld vooral fijn als de asperge positief in het nieuws komt. En dat is in het voorjaar vrijwel altijd het geval, op een enkel relletje met arbeidsmigranten eens in de zoveel jaar na. Handenwrijvend zullen de telers nu bijvoorbeeld weer hebben vernomen dat aankomende zondag de deelnemers aan Project Rembrandt zich mogen wagen aan ‘Stilleven met Asperges’.

Stilleven met Asperges uit 1697. Op dit nu in het Rijksmuseum hangende werk van Adriaan Coorte mogen de deelnemers ban Project Rembrandt zich de tanden stuk bijten. – Foto: Ton van der Scheer

Raadselachtige stillevenschilder

Dat is de naam van een schilderij van de schilder Adriaan Coorte, dat in het Rijksmuseum hangt. Komende zondag zien we hoe de kunstenaars het er van af brengen om de asperges net zo lekker op het doek te krijgen als Coorte dat 327 jaar geleden deed. De door raadselen omgeven stillevenschilder deed dat rond 1700 overigens ook met aardbeien, bessen en druiven. Maar juist die asperges maken de man uniek.

Coorte kwam vermoedelijk uit Zeeland, wat toen de provincie was met de meeste aspergeteelt. Maar veel verder komen de kenners niet bij het verklaren van Coortes voorliefde voor deze koninklijke groente. Dat de asperge ook toen al als een exclusieve delicatesse werd beschouwd was misschien een welkom verkoopargument om de stillevens te kunnen slijten aan de stedelijke elite in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.

Artistieke product placement

Dat de makers van Project Rembrandt in de aflevering van komende zondag Eerste Paasdag, juist aan het begin van het Nederlandse aspergeseizoen, de asperge zo in het zonnetje zetten, is natuurlijk geen toeval. Met alweer een Engelstalige marketingterm zou je kunnen denken aan product placement. En dat dit artistieke promotiestuntje dan toch níét gratis is, maar dat de Brabantse en Limburgse aspergetelers gezamenlijk de producenten van Project Rembrandt hebben verleid tot deze keuze.

Deze vorm van betaalde sluikreclame schijnt op de publieke omroep echter niet te zijn toegestaan. Dus zal het toch wel weer gratis zijn. En zo rond Pasen hebben die talloze aspergestalletjes en -winkeltjes bij de teler op het bedrijf toch al extra hun best gedaan om net een paar asperges meer te steken. Ze weten immers allemaal heel goed: ons spul promoot zichzelf.

Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin