Home

Nieuws

Coop rondt prijsoperatie af in onder meer agf

Coop heeft weer marktconforme prijzen, stelt commercieel directeur Gerard Koning. De keten is na een omvangrijke prijsoperatie onder andere 7 procent goedkoper geworden in brood.

‘Met de laatste prijsverlagingen in vlees en diepvries hebben wij het C1000-ombouwprijsniveau nu landelijk in alle winkels ingevoerd’, stelt commercieel directeur Gerard Koning. Voor de klant lagen de prijslijnen tussen C1000 en Coop te ver uiteen, waardoor ze niet meegingen naar Coop. Om dat te repareren introduceerde Coop een agressievere prijslijn. ‘Klanten komen niet naar Coop 
omdat wij goedkoop zijn, maar ze moeten ook niet wegblijven omdat we te duur zijn – wat we wel waren’, vat Koning de herpositionering in prijs van Coop samen.

7 procent in brood
Concreet betekent de nieuwe prijslijn volgens de commercieel directeur in brood een prijsverlaging van 7 procent en in agf een prijsverlaging ‘in dezelfde orde van grootte’ ten opzichte van de oude situatie. Volgens Koning groeit Coop met het nieuwe prijsbeleid boven de markt, maar dat is inclusief de ombouw van ruim vijftig C1000-vestigingen, een operatie die deels nog loopt. Over de autonome omzetgroei – exclusief C1000-ombouw – wil de commercieel directeur geen uitspraken doen.De ombouw loopt op schema: Coop denkt volgend jaar nog negen C1000-zaken te moeten ombouwen.

Schaalvergroting en heronderhandelen
Een deel van de prijsverlagingen is mogelijk gemaakt door de schaalvergroting en het heronderhandelen met leveranciers, stelt Koning. De rest moet komen uit meerverkopen en meer margerijke producten. Nu de prijscorrectie is afgerond, legt de keten dan ook de nadruk op margerijke toevoegingen. Door schapverdichting kan de gemiddelde Coop tussen de 600 en 800 nieuwe producten toevoegen. Ook communiceert Coop margerijke speerpuntproducten onder de noemer ‘Top! van Coop’.

Keukentafel
In de communicatie wil de formule verder de keukentafel claimen. Koning: ‘We hebben al vier keer per jaar een magazine ‘De Keukentafelgids’, die gaan wij uitbouwen naar een digitaal interactief platform. Ook gaan wij volgend jaar de klantenkaart nieuw leven inblazen vanuit de coöperatieve gedachte.’

Peter Garstenveld

Of registreer je om te kunnen reageren.