Doorgaan naar artikel

ABN: groei afzet glasgroente in Duitsland mogelijk

De Nederlandse groentepartijen zijn te weinig gericht op Duitse kwaliteitssupermarkten die nu vooral kwalitatief goede Italiaanse en Spaanse groente verkopen.

Daar liggen kansen, zeker als Nederland erin slaagt versheid tot verkoopargument te maken en oogst- en houdbaarheidsdata durft af te drukken op verpakkingen. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Vers duurt het langst’

Duitse consumenten zijn enorm geïnteresseerd in versheid, blijkt uit onderzoek dat ABN Amro heeft laten uitvoeren door een Duits onderzoeksbureau onder 1.500 Duitsers. Want daaruit blijkt dat het uiterlijk voor driekwart en smaak voor meer dan de helft van de Duitsers de doorslag geeft. Daarnaast heeft ruim twee derde van de Duitse consumenten behoefte aan informatie over versheid van glasgroente.

ABN Amro pleit voor een systeem waarbij voor versheid wordt betaald, waardoor Nederland met haar goed georganiseerde logistiek meer ultraverse producten voor hogere prijzen kan afzetten op die Duitse afzetmarkt. Dat vergt ook meer investering in een boodschap, dus marketing.

De Nederlandse telers en handelsbedrijven hebben te maken met een verzadigde West-Europese markt. De groenteketen staat voor de uitdaging zich meer te onderscheiden op bijzondere product- of dienstkenmerken om te voorkomen dat ze uitsluitend op prijs blijven concurreren. Het bieden van kwaliteit tegen een goede prijs is niet langer voldoende, stelt de bank. Het gaat erom het verschil te maken door Nederlandse producten in de Europese etalage te zetten als het lekkerste en meest verse alternatief.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin