Doorgaan naar artikel

Supermarktomzet nauwelijks gestegen

Dongen – In 2012 is de supermarktomzet met 1,1 gestegen van 32,2 miljard naar 32,6 miljard euro.

Het betreft de laagste omzetgroei sinds de prijzenoorlog van Albert Heijn in volle omvang losbarstte in 2004. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services.



De stijging is veroorzaakt omdat consumenten vaker de supermarkt bezochten. Per bezoek gaf de consument een fractie minder uit. Het feit dat consumenten 2,3 procent vaker de supermarkt bezoeken is wat directeur Joop Holla van GfK een hoopvol teken noemt. In de detailhandel gaat het nog altijd slecht maar consumenten blijven vanwege de crisis restaurants en cafés verruilen voor de supermarkt.



De omzetgroei komt toch wel lager uit dan de prijsinflatie. Volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek waren producten afgelopen november gemiddeld 2,8 procent duurder dan in dezelfde maand in 2011. De vergelijking is niet 100 procent zuiver, aldus Holla, omdat de cijfers niet laten zien of consumenten ook verschuiven van bijvoorbeeld duurdere naar goedkope kaas.



Hoe breed de marges van supermarkten zijn, wil Holla ook niet schatten. “Feit is dat inkoopprijzen zijn opgelopen en dat de promotiedruk hoog blijft. Zo’n 17 procent van de afzet wordt onder korting gerealiseerd. In 2013 zal de promotiedruk aanvankelijk niet minder zijn en de druk op met name leveranciers van A-merken hoog blijven.” Albert Heijn en de combinatie Jumbo/C1000, samen goed voor meer dan 50 procent van de omzet, hebben in januari druk op leveranciers en prijzen aangekondigd. Holla noemt het “een gebruikelijk ritueel”.



Wanneer Jumbo honderd winkels ombouwt, daalt de promotiedruk tijdelijk, aldus Holla. “Jumbo garandeert de laagste prijs waardoor de basisprijs die de keten betaalt wel kan dalen.” Supermarkten zullen in 2013 proberen het marktaandeel van hun huismerken uit te breiden, aldus Holla. “Nu ligt het percentage afhankelijk van de definitie tussen de 25 en 40 procent en de opmars zet door.”



Bron: Boerderij.nl

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin