Doorgaan naar artikel

Albert Heijn publiceert nieuwe cijfers over plek in AGF-keten

Albert Heijn heeft nieuwe cijfers over zijn plek in de groente- en fruitketen gepubliceerd in het duurzaamheidsverslag. Zo werkt Albert Heijn nu samen met 417 groente- en fruitbedrijven, waar dat vorig jaar nog met 360 bedrijven was. Ook het aandeel product uit Nederland is veranderd.

In het Beter voor Natuur & Boer AGF-programma draaien nu 417 groente- en fruittelers mee, blijkt uit het Duurzaamheidsverslag 2023 van marktleider Albert Heijn. Het teeltprogramma werd in 2021 geïntroduceerd voor groente en fruit. Dat teeltprogramma werd in 2023 buiten Albert Heijn in een stichting geplaatst en kan zo meer deelnemers krijgen. In 2022 waren 360 Nederlandse groente- en fruitbedrijven actief in deze intensieve keten van Albert Heijn, wat neerkwam op een op de twaalf bedrijven.

Herstel van daling Nederlands aandeel?

In 2022 zakte het aandeel groente en fruit uit Nederland in Albert Heijn-filialen van 50 naar 47 procent. In overleg met glasgroentetelers werd dat jaar meer product uit Spanje gehaald door de hoge gasprijzen. Of dit aandeel in 2023 hersteld is, wordt niet duidelijk. AH spreekt over ‘iets minder dan 50 procent’, maar splitst de aandelen vanaf dit jaar op in aandelen Nederlandse groente en aandelen Nederlands fruit, zodat een vergelijking lastig wordt. Zo wordt van aardappelen en groente opgeteld 59 procent ingekocht uit Nederland. Voor fruit uit Nederland is dit aandeel slechts 20,3 procent, blijkt uit de data van de keten. Dat komt door de grote positie van citrus, bananen en de opkomst van producten als avocado’s.

Biologisch aandeel groente plust, conserven daalt

Het omzetaandeel biologische groente bij Albert Heijn komt volgens het duurzaamheidsjaarverslag uit op 12,3 procent. In 2022 kwam AH uit op een biologisch aandeel van groente van 11,5 procent. Het aandeel fruit bleef gelijk op 3,6 procent. Het aandeel biologisch bij conservengroente liep in 2023 terug naar 3,2 procent. Dit was 4,2 procent.

Misverstand leidt tot daling certificaat teelteis

Opvallend is ook de deelname aan de verplichte module GROW van GLOBALG.A.P.. In 2022 kelderde de deelname van 98 naar 65 procent. Bij telers was er een misverstand ontstaan dat de module niet langer verplicht was. In 2023 herstelde het aandeel weer naar 86 procent.

In het duurzaamheidsverslag van 2022 stonden verkeerde cijfers over het aandeel bedekte teelt. Zo zou 78,5 procent van de AGF uit de bedekte teelt komen en 20,8 procent uit open teelt. Dat was omgekeerd. Bij groente en aardappelen is het percentage open teelt nu 76,1 procent, bij fruit zelfs 95,6 procent.

AH zet AI in voor schatting productvraag winkels

Albert Heijn meldt vooruitgang in de strijd tegen verspilling door inzet van kunstmatige intelligentie. Mensen kunnen niet meer overzien wat de productbehoefte is van winkels als het 30 graden Celsius in september. Dan reageren consumenten anders dan op 30 graden Celsius in juni. De juiste schatting zorgt ervoor dat minder hoeft te worden weggegooid. Als er toch te veel in de winkels ligt, wordt met kunstmatige intelligentie de prijs in de winkel in stappen verlaagd tot wel 70 procent korting. Dat is vooral bij versproducten in het AGF-schap als verpakte salades het geval.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin