weblog

1 reactie

Nationaal Actieplan na vijf jaar ten einde

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) stopt na vijf jaar met de promotie van groente en fruit. Vervolgfinanciering kon in de keten van teelt en handel niet worden gevonden.

Na vijf jaar promoten van een gezonder en duurzamer voedselpatroon met meer groente en fruit, valt het doek voor NAGF. Met als specifieke doelgroepen jonge gezinnen, het out-of-home-kanaal en de gezondheidszorg zette de projectorganisatie onder leiding van Karin Bemelmans de generieke promotie van groente en fruit weer op de kaart, nadat met het Productschap Tuinbouw ook het GroentenFruit Bureau ter ziele ging.

‘Consumenten zijn te motiveren’

“Consumenten zijn te motiveren om hun consumptie van groente en fruit te verhogen”, stelde projectmanager Bemelmans eerder dit jaar nog. “Dat maakten de verkoopcijfers voor 2020 duidelijk.” In het eerste coronajaar werd elk negatief effect dat de verhoging van het lage btw-tarief had op de daardoor ook duurder geworden groente en fruit weer meer dan tenietgedaan.

In oktober kreeg de groentehalte van NAGF nog veel landelijke aandacht. - Foto: Joost Stallen
In oktober kreeg de groentehalte van NAGF nog veel landelijke aandacht. - Foto: Joost Stallen

Televisie-arts mobiliseerde collega’s

Met activiteiten als de Nationale Groente en Fruitdag, de campagne Ga Voor Kleur en de modernisering van de online Veggipedia vond NAGF weerklank in heel de keten. Van teelt tot en met supermarkt en catering, maar ook bij gezondheidsinfluencers op Instagram was het project in beeld.

Opvallend was het werk van NAGF-ambassadeur Tamara de Weijer. Deze televisie-arts mobiliseerde haar medische collega’s in de vereniging Arts en Leefstijl. Deze vereniging pleit nog steeds voor meer aandacht in medische opleidingen voor voeding als essentieel onderdeel van preventie van de meest voorkomende ziekten, als diabetes type II en hart- en vaatziekten.

NAGF stopt per 1 januari als samenwerkingsverband. Alle informatie, opgedane kennis en de websites, waaronder ook het door NAGF gemoderniseerde Veggipedia, worden overgedragen aan GroentenFruit Huis.

Eén reactie

  • P. Verschuren

    Een nationaal actieplan is nogal een grootste naam voor het ombouwen van 1 bushokje gedurende 1 week. Zoveel potentie waar weinig mee is gedaan. We hebben het over een voedseltransitie, maar er gebeurt niets. Hoeveel geld is hiermee gemoeid geweest en wat is er bereikt?

Of registreer je om te kunnen reageren.