‘Uitdagende tijden in de tuinbouw’

De tuinbouw beleeft in de volle breedte uitdagende en enerverende tijden. Leek de teler de coronacrisis goed te zijn doorgekomen, speelt nu plotsklaps de absurde stijging van de energieprijzen.

Andere uitdagingen voor de tuinbouw raken hiermee wat op de achtergrond, maar zijn niet verdwenen. Denk aan de uitdaging van het vinden van goed personeel, de stikstofcrisis en in sommige sectoren niet al te beste prijzen voor de producten. In medisch Latijn slaat crisis op het hoogtepunt en het beslissende stadium van een ziekte. Het woord gaat terug op Grieks krísis, ‘onderscheid, beslissing’. Met andere woorden, het is nu het moment om een onderscheidende beslissing te nemen hoe uw onderneming zich aanpast aan de crisis en markt. Nu, op het hoogtepunt van allerlei crisissen. U heeft een scala aan mogelijkheden en één zekerheid: u produceert voedsel, en daar blijft altijd behoefte aan.

‘Wie niet verandert, blijft geen tuinder’

Maar weet ook: wie niet verandert, blijft geen tuinder. Uw omgeving verandert, u moet dan ook snel meeveranderen om continuïteit aan uw bedrijf te bieden. Het is altijd lastig om in te schatten of u de juiste veranderingen inzet en of het op het juiste moment gebeurt. Deskundigen op het gebied van verandering en strategie zeggen dat een slechte strategie niet bestaat, géén strategie dat is het enige slechte wat u kan overkomen. Het hebben van een bedrijfsstrategie is dan ook noodzakelijk.

Nuchterheid, aanpakken en bewuste keuzes maken, zijn altijd de sterke punten van de tuinbouw geweest. Deze sterke punten zijn nog steeds aanwezig. Dat geeft moed welke crisis dan ook te overleven.

Of registreer je om te kunnen reageren.