Doorgaan naar artikel

‘Geef je ogen de kost voor nieuwe afzetideeën’

2020 is voor een sectoranalist een fantastisch jaar om eens goed om je heen te kijken wat er allemaal gebeurt. Dat is nogal wat. De saaie cijfers die ik vaak analyseer, komen dan echt tot leven.

Als ik naar de supermarkt ga, loop ik meestal eerst naar het anti-verspillingskoelmeubel. Dat is een koelschap met versproducten die op die dag de tenminste-houdbaar-tot datum bereikt hebben en daarom met grote korting verkocht worden.

Gemaksproducten in het anti-verspillingsmeubel

Voor de nog niet zo ervaren anti-verspillingsshoppers is echter waakzaamheid geboden. De ene dag ligt een nog-net-niet-bedorven lunchsalade in die bak voor € 2,50 (terwijl de nog-lang-niet-bedorven versie € 2,99 kost) en de andere dag kun je die salade voor € 1 op de kop tikken. Maar dit ter zijde. Mijn observatie sinds april is dat er veel maaltijdsalades, voorgesneden (en gewassen) broccoliroosjes, voorbewerkte aardappeltjes en gebak te vinden zijn in het anti-verspillingsmeubel.

Dat we minder gemaksproducten voor onderweg kopen (en minder feestjes vieren of zelf bakken) is ook terug te zien in cijfers van supermarktverkopen. Maaltijdsalades worden minder gekocht nu mensen minder op pad gaan. Verse, onbewerkte groenten als aubergine, paprika en ui worden juist veel meer gekocht.

Lees verder onder de foto

Afgeprijsde verse producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. - Foto: Koen van Weel/ANP

Afgeprijsde verse producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. – Foto: Koen van Weel/ANP

Steeds meer bezorgauto’s van supermarkten

Een andere observatie in het verder rustige straatbeeld van het dorp waar ik woon, is het groeiend aantal bezorgauto’s van AH, Jumbo en Picnic. Zowel in Nederland als Duitsland groeien de onlineverkopen van groenten en fruit dit jaar met circa 50%.

Als de online-supermarkten meer capaciteit en minder logistieke problemen hadden gehad, was die toename nog groter geweest. Veel van de nieuwe online kopers blijven dit ook in de toekomst doen, dus hier is echt sprake van een definitieve doorbraak.

Groente en fruit direct bij de teler kopen

Wat me verder opvalt in mijn omgeving is de goede aanloop bij de fruitstalletjes en -automaten. Eind maart, begin april van dit jaar werd er bijna vier keer zoveel op de term ‘boerderijwinkel’ gezocht op Google als ‘normaal’. Dat is inmiddels wel weer teruggezakt naar ongeveer twee keer normaal. Maar cijfers van marktonderzoeksbureau GFK laten zien dat groente- en fruitaankopen direct van de teler met 50% zijn toegenomen ten opzichte van 2019!

Dus geef je ogen goed de kost in deze periode en laat je inspireren tot nieuwe ideeën of plannen.

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin