commentaar

‘Duwtje in de rug’

Supermarkten denken mee om de afzet van groente en fruit te verhogen.

“Nudging”, knikt Gert Mulder van GroentenFruit Huis. Een goed Nederlands woord bestaat eigenlijk niet. ‘Duwtje’, komt volgens hem het dichtst in de buurt. De marketingmethode lijkt veelbelovend om de consument meer groente te laten eten. Want laten we eerlijk zijn: in weerwil van alle klimaatdoelen, obesitasverhalen en vleeskritiek lukt het maar niet om de consument écht aan de groente te krijgen.

Er wordt gekeken naar opschalen van de pilot

Fruit Logistica

Consumptie, het is wel het centrale thema op de Fruit Logistica editie 2019 in Berlijn. Hoe krijg je de consument aan de praat? Karin Bemelmans, coördinator van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit, presenteert in Berlijn de eerste resultaten van een pilot Kies Kleur bij supermarkt Dirk. De consument wordt op diverse plekken (in supermarkt, op sociale media) aangespoord om groente te kopen. Ook een campagne om kleur te kiezen is onderdeel. Bemelmans is enthousiast. De methode levert aantoonbaar resultaat op. Er wordt nu gekeken naar opschalen van de pilot.

Supermarkten

Het Nederlands initiatief past in de trend op de beurs dit jaar. De producent, de handel; zij denken mét de supermarkten mee om de afzet van groente en fruit te verhogen. Zo heeft Coöperatie Hoogstraaten een heuse supermarktafdeling ingericht, mét poortjes, en een serieuze kook- en kinderhoek.

De tuinbouw kent de klappen van de zweep

Verspakketten

Assortiment, smaak en kleur blijven zeker belangrijk. De tuinbouw kent deze klappen van de zweep. Gemak is een ander koopargument. In vorige edities van de Fruit Logistica kwamen de verspakketten op. De porties zijn op maat.

Vanuit de consument – of is het de supermarkt, onder druk van ngo? – komt steeds vaker de eis van duurzaamheid.

PlanetProof

In Nederland staat PlanetProof volop in de schijnwerper. De Belgen introduceren in Berlijn hun nieuwe duurzaamheidslogo Responsibly Fresh, Goodness by nature. En er is de hang naar minder plastic. De beelden van zeeën met plastic soep zitten op het netvlies. Op de beursvloer is volop aandacht voor alternatieven.

Tegelijkertijd is er de controverse: plastic verpakking verbetert de houdbaarheid, en dát gaat verspilling te lijf. Nee, één allesomvattende oplossing is er niet.

Prijzenslag

Er klinkt de waarschuwing dat de verpakking straks duurder wordt dan het product. En daarmee is de kern terug: prijs. Kan de teler nog wel produceren tegen dit enorme eisenpakket? De prijzenslag in Nederland, aangewakkerd door Plus, is een slecht signaal. Om de consument gezonder te laten eten, zijn andere prikkels dan prijs nodig. ‘Nudging’ bijvoorbeeld.

Of registreer je om te kunnen reageren.