weblog

Lidl maakt goede sier met groente – en waarom niet?

Het is knap hoe Lidl van gezond ‘fun’ weet te maken. En hoe de sector daar dan weer wat zuurs van kan maken.

De Belgische sectororganisatie Boerenbond is niet te spreken over het popup restaurant dat Lidl in Gent heeft geopend. Dagblad de Morgen citeert een woordvoerder die het allemaal verre van duurzaam vindt dat hier voedsel voor dumpprijzen over de toonbank gaat.

Een humeurige Pavlov-reactie op wat toch eigenlijk een heel grappig idee is. Immers: studenten gezonde maaltijden verkopen omdat ze in hun examentijd geen tijd hebben om zelf te koken, wie kan daar tegen zijn? En dat dat goedkoop gaat, dat is min of meer onvermijdelijk, met de armlastige student als doelgroep en als afzender de altijd scherp prijzende Duitse discounter.

Het ‘ja maar’ van de korte keten

Lidl België liet zich in het hoor en wederhoor verleiden tot de stelling dat de boeren en tuinders niet per se ook bodemprijzen voor hun producten uitbetaald krijgen. Want Lidl verkrijgt het product zo veel mogelijk via de ‘korte keten’. Dat laat de journalist van De Morgen dan weer betwijfelen door een landbouwdeskundige van de universiteit van Gent. Want Lidl kan zo goedkoop verkopen, omdat ze groot en dus ook scherp kunnen inkopen.

Welles-nietes over de korte keten, dat zal de gemiddelde Belg weinig kunnen schelen. Ze stonden een dag voor de opening al naar binnen te koekeloeren. Met de publiciteit zit het door zo’n kleine controverse in elk geval snor.

Ruud Gullit zit sip te barbecuen

In Nederland lanceerde Lidl deze week de zomercampagne met een zeer zonnig tv-spotje dat weer helemaal is geënt op het kleurrijk palet van groente en fruit (en ander vers). Na juichende beelden van rode aardbeien, groene broccoli, gele maïs en paarse aubergines, roept de bekende, vreemd genoeg ietwat bekakte Lidl-voice-over: “Dus geef kleur aan je zomer!”

Waarop Ruud Gullit in beeld komt, alleen op een Amsterdams dakterrasje, een beetje sippig zittend bij een klein barbecuetje met twee worstjes en een groentespiesje, en verzucht: “Ja, maar zonder oranje…”

Voice-over: “Welnee Ruud!” en hopla, daar knallen de oranje paprika’s en sinaasappels het beeld in.

Iedereen welkom bij ‘Straffe Kost’

Formidabel toch hoe Lidl van gezond eten iets zo grappigs en plezierigs weet te maken. Ook in België dus. Overigens is iedereen – dus niet alleen die arme student – welkom in het Gentse Lidl-restaurant genaamd ‘Straffe Kost’, dat een maand lang zeven dagen per week dag én nacht open is. Dus mocht u de komende weken nog in de buurt zijn: hoek Vlaanderenstraat en Zuidstationstraat. Eet smakelijk.

Foto

  • Het op studenten gerichte pop up-restaurant in Gent heet op zijn Vlaams: Straffe Kost. - Illustratie: Lidl

    Het op studenten gerichte pop up-restaurant in Gent heet op zijn Vlaams: Straffe Kost. - Illustratie: Lidl

Of registreer je om te kunnen reageren.