Home

Achtergrond

‘Telers zijn weer in voor generieke promotie’

Naar buiten toe zijn tv-kok Rudolph van Veen en tv-dokter Tamara de Weijer zichtbaar als ambassadeurs van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Maar achter de schermen is het NAGF-team druk aan de slag, met Karin Bemelmans als coördinator van dit door de overheid en het bedrijfsleven gefinancierde programma om de Nederlander meer groente en fruit te laten eten. Een gesprek op het Hortiversum in Zoetermeer.

Gevraagd naar waar ze misschien een klein beetje jaloers op is, komt Karin Bemelmans op de proppen met het Engelse actieprogramma voor meer groente. ‘Peas Please’ hebben ze dat aan de andere kant van de Noordzee genoemd, met gevoel voor wat ze daar tongue-in-cheek noemen. De vertaling Erwten aub zegt het niet helemaal, maar het gaat de coördinator van ons Nationaal Actieplan Groenten en Fruit ook niet om de naam. Wel om het systeem van ’pledges’. Zo’n pledge is een dienst die personen of bedrijven gratis of voor bijna niets leveren. Zo maakte het befaamde reclamebureau Adam & Eve een bijzonder gelikt én uiterst cool promotiefilmpje om kinderen aan de groente en het fruit te krijgen.

Kan dat in Nederland niet net zo goed? Hier zijn toch ook wel groentefans die iets willen doen voor ‘de goede zaak’? Bemelmans vermoedt dat het toch iets te Engels is. Maar tegelijkertijd kan ze, terugblikkend op de eerste 2 jaar van het NAGF, een hele reeks ontmoetingen met wel degelijk heel veel van die groentefans oplepelen. En fruitfans natuurlijk.

Want ze mopperen ook wel eens een beetje, de telers. Bijvoorbeeld als ik vraag waarom ze niet meer reclame maken voor hun mooie producten

Planeetreddend

Te beginnen bij al die telers die al die schitterende, lekkere, gezonde, planeetreddende producten telen. “Ik kom zelf niet uit de sector”, bekent Bemelmans. “Dus ik kan me daar nog over verbazen: hoe ongelofelijk mooi dat is, zo’n kas vol met de meest perfecte aubergines. ‘Ben je daar niet enorm tróts op?’, vraag ik dan. Want ze mopperen ook wel eens een beetje, de telers. Bijvoorbeeld als ik vraag waarom ze niet meer reclame maken voor hun mooie producten en ik te horen krijg dat als zij promotie maken voor paprika’s, ze ook die van de buren kopen. Maar trots, dat zijn ze zeker. En die afhoudende reactie op generieke promotie krijg ik ook steeds minder. Er wordt weer meer vanuit het collectief belang gedacht, heb ik het idee.”

Karin Bemelmans (60) is coördinator van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Ze werkte eerder bij het Voedingscentrum, communicatieadviesbureau Schuttelaar en Partners en het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. - Foto: Leo Duijvestijn
Karin Bemelmans (60) is coördinator van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Ze werkte eerder bij het Voedingscentrum, communicatieadviesbureau Schuttelaar en Partners en het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. - Foto: Leo Duijvestijn

Ga voor Kleur

In het verleden werd ook wel wat kritisch gekeken naar de supermarkten die niet mee wilden doen aan de generieke promotie van groente en fruit. Terwijl ze er toch zat aan verdienen. “Ik ben bij alle Nederlandse retailers langs geweest. En overal veel mooie initiatieven gezien. Bij Lidl hebben ze onze slogan Ga Voor Kleur zo ongeveer overgenomen met hun kleurrijke zomerpromotie van groente en fruit. En op de kaartjes die vastzitten aan de Vitamini’s (de groenteknuffels waar gezinnen met jonge kinderen voor kunnen sparen; red.), heeft Lidl heel vriendelijke verwijzing gemaakt naar Ga Voor Kleur en naar de productinformatie op www.veggipedia.nl. Sowieso is er bij bijna alle supermarkten ook aandacht voor de tuinders, die speciaal voor die super aan het werk zijn. En in de klantenmagazines is natuurlijk enorm veel informatie over groenten en fruit.”

Uitproberen nudges

In een speciaal project doet het NAGF mee, samen met onder andere supermarkt Dirk. In een van de filialen van deze super werd afgelopen najaar een aantal zogeheten nudges uitgeprobeerd, opgezet door Food Cabinet en onderzocht door een team van Amsterdamse onderzoekers onder leiding van hoogleraar voeding Jaap Seidell van de Vrije Universiteit. “De eerste resultaten zijn binnen. Uit de interviews met klanten, bij de uitgang van de winkel. Nee, er was ze niks bijzonders opgevallen aan de winkel. Wat natuurlijk juist goed is, want het gaat er bij een nudge om dat een consument op een heel onnadrukkelijke manier een duwtje de goede richting in krijgt. En ja, we zien positieve resultaten, maar de uitgesplitste resultaten, dat blijkt een zo grote hoeveelheid data dat de onderzoekers er langer voor nodig hebben.”

Communicatie via social media

Het Nationaal Actieplan ging in oktober 2017 officieel van start voor 3 jaar. Met een budget van ongeveer € 1 miljoen, waarvan bijna 7 ton overheidsgeld, moeten Bemelmans en haar team zich focussen. “Het uitbouwen van de veggipedia.nl is een van de zaken. Die site konden we overnemen van GroentenFruit Huis en die hebben we sindsdien geüpdatet en uitgebreid. We hebben nu 2.000 bezoekers per dag en dat willen we naar minimaal 3.000 laten groeien (minimaal 1 miljoen per jaar). En met Ga Voor Kleur hebben we 20.000 volgers op Twitter en Instagram. Die positieve communicatie via social media willen we ook uitbouwen.”

3 specifieke doelgroepen

Daarbij richt NAGF zich op 3 specifieke doelgroepen: jonge gezinnen, out-of-home en de gezondheidszorg. “Gezinnen met jonge kinderen staan meer open voor gezonder eten. Daar is dus sowieso een open oor en veel winst te behalen. Bij de groep consumenten die steeds meer buiten de deur eet, is winst te behalen omdat daar nu juist te weinig groente en fruit op het bord ligt. Terwijl deze groep, vaak wat jonger en hoger opgeleid, juist wel geïnteresseerd is in gezondheid. Het gaat hier ook om beschikbaarheid van gezonde alternatieven in sportkantines en tankstations. En ook in de gezondheidszorg is veel winst te behalen. Ziekenhuizen, verpleeghuizen, daar blijkt een achterstand te zijn in kennis van wat gezond eten kan helpen, aan gezondheidsverbetering en kostenbesparing. Dat spreekt ook verzekeraars weer aan.”

Preventieakkoord

Bemelmans is blij dat het werk van NAGF wordt gedragen door heel de keten. “ZON bijvoorbeeld doet mee met RTL4-programma Voor het tweede seizoen hebben we wat input kunnen leveren, zodat het meer nog in lijn is met wat NAGF wil bereiken. Maar ook een sector als die van de cateraars omarmt onze acties.”

Btw-verhoging

De overheid betaalt mee, maar de politiek doet ook rare dingen, zoals de btw-verhoging. “Daar moet toch vooral de sector over blijven lobbyen. Net als voor een vervolg aan de financiering. Die loopt volgend jaar af. Maar een vervolg moet er toch in zitten, ook gezien de accenten die staatssecretaris Blokhuis heeft gelegd in het Preventieakkoord, waarin ook het NAGF wordt genoemd.”

Of registreer je om te kunnen reageren.