weblog

‘Ken je klanten’

Als bedrijf zoek je naar een goed verdienmodel. Dit is immers de enige manier om op langere termijn succesvol te kunnen blijven.

Je huidige kosten moeten goed betaald worden. Maar ook investeringen om te blijven voldoen aan nieuwe eisen moeten komen uit de verkoop van het product. De eerste vraag is dan ook wie is je klant? Vanuit welk oogpunt kijk je naar je product? Is dat vanuit de consument of vanuit het oogpunt van de retail? Hier kan een groot verschil in zitten. Je hebt echter vaak de retail wel nodig om een bepaald product bij de consument te krijgen. Zelf focus ik mij het meest op de eindklant, de consument. Hierbij moet je wel de winkelier kunnen overtuigen dat het uiteindelijk voor hem ook van toegevoegde waarde is. De consument is ook zijn klant, die hij ook goed wil bedienen. Hij heeft echter veel meer producten om mee te werken.

Grijp eens de kans om in gesprek te gaan met klanten. Je wordt er niet dommer van.

Weinig ervaring met consumenten

Nu ik bij verschillende initiatieven ben betrokken, merk ik nog meer hoe vaak producenten weinig ervaring hebben met consumenten en dus ook andersom. Afgelopen weekend heb ik zelf nog op een markt gestaan en mij weer verbaasd over hoe weinig kennis consumenten hebben van het bereiden van producten. Het maken van een verse soep wordt al gezien als een uitdaging. Geen wonder dat je de verschillende combinaties in de winkels ziet komen van pakketten met een gebruiksaanwijzing. Hoe simpel kan het zijn? Een pompoensoeppakket was dan ook zo uitverkocht. Op deze manier voeg je wel veel waarde toe aan het ‘kale’ product.

Niet in een hokje stoppen

Natuurlijk is de consument ook niet in een hokje te stoppen. De gesprekken tijdens zo’n markt gaan ook over andere zaken die de consument bezighouden: wel of niet verpakken, voedselverspilling, kwaliteit, smaak, kostprijs en duurzaamheid in de breedste zin.

Grijp eens de kans om in gesprek te gaan met klanten. Je wordt er niet dommer van en wat kennis delen met een consument geeft ook weer een ander perspectief aan die kant.

Of registreer je om te kunnen reageren.