Glas

Nieuws

Greenyard wil met fusie groeien naar € 5 miljard

Greenyard wil in 3 jaar groeien naar een omzet van € 5 miljard, mogelijk door overnames of fusies.

Dat stelt het Belgische concern in zijn groeistrategie tot 2030. Daarmee zou Greenyard ook weer naar andere patijen kijken na mislukte onderhandelingen met Dole in 2018 en een herstructureringstraject. Het concern herstelt sneller dan verwacht en kan goede resultaten overleggen. Marc Zwaaneveld, co-CEO van Greenyard, stelt dat een overname, fusie of samenwerking, aanvullend is op een hoger autonoom groeipercentage op eigen kracht. Een jaaromzet van € 5 miljard is € 650 miljoen hoger dan dit moment. Bij de zoektocht naar een partner voor fusie of overname is de blik gericht op Europa en mogelijk de VS en wordt pas uitgevoerd als een duidelijk en sterk integratieproces mogelijk is.

Eerder mislukte gesprekken Greenery

Greenyard heeft met Bakker Barendrecht al een sterke positie in Nederland. In 2015 werden gesprekken afgebroken met The Greenery voor een samengaan met destijds Univeg. Daarvoor zou geen draagvlak zijn. Beide partijen beleveren nu de grootste Nederlandse supermarktketens, waardoor deze optie niet haalbaar is mededingingstechnisch.

CEO Hein Deprez waagde zich in 2017 via zijn andere bedrijf The Fruit Farm op de Nederlandse markt via overname van teeltbedrijf Hartman in Sexbierum. Dat leidde tot een faillissement. De champignondivisie in Velden werd door Greenyard recent juist afgestoten.

Investeren in ‘unieke’ klantrelaties

Greenyard ziet veel mogelijkheden om zelf te groeien. Door te investeren in meer convenienceproducten en datagebruik kan het bedrijf nieuwe klanten winnen en bij bestaande klanten uitbreiden. Het samenwerkingsmodel van Bakker Barendrecht met Albert Heijn staat model voor het feitelijk integreren met de afnemer. Deze geïntegreerde klantenrelatie is uniek in de afzetwereld van groenten en fruit, stelt Greenyard. Daarvoor dient het ook meer telers aan zicht te binden.

Of registreer je om te kunnen reageren.