Glas

Nieuws

RedStar: gascrisis raakt groeiplannen

Tomatenspecialist RedStar past de financiële verwachtingen aan door de gascrisis. Het bedrijf dekte het prijsrisico deels af op de gasmarkt en met klanten.

RedStar schreef in 2020, na een ombuigingsoperatie, weer zwarte cijfers. Die resultaten evenaren was voor dit jaar al uitdagend, stelt Henri Lambriex, directeur van RedStar. De gascrisis doorbreekt die lijn omhoog. “Toch waren we goed op weg om daarin te slagen. De gascrisis gooide echter roet in onze groeiplannen. We sluiten 2021 goed af, maar ons ambitieniveau ligt zeker hoger. We gaan enthousiast en vol energie het nieuwe jaar in om dat alsnog te laten zien.”

RedStar sloot 2020 af met een resultaat na belastingen van € 3,8 miljoen. Vooral de kosten voor grond- en hulpstoffen lagen lager in 2020, bij een omzet van € 115,7 miljoen.

Prijsrisico’s afgedekt

Net als zoveel andere bedrijven raakt de gascrisis ook RedStar. Het bedrijf hanteert een inkoopbeleid waarbij een deel van het gas wordt vastgelegd. In het jaarverslag over 2020 staat dat het bedrijf een positie inkocht voor 2021 tot en met 2024. De marktwaarde van die contracten werd in het jaarverslag nog negatief gewaardeerd. Achteraf zijn deze contracten van veel grotere waarde gebleken, omdat de dagprijzen voor gas nu veel hoger liggen. Lambriex: “Daardoor komen we deze periode nog redelijk door. Maar een deel van de tarieven is niet vastgelegd. Die kopen we nu bij tegen de hoge tarieven van vandaag. Daardoor stijgen helaas onze kosten, zeker als deze gascrisis doorzet. Samen met onze partners kijken we naar oplossingen om deze kostenstijging te verrekenen in onze verkoopprijzen.”

Tomaten Redstar duurder

De hogere gasprijs kan deels doorgerekend worden aan afnemers en klanten in de winkel. Lambriex: “Je merkt nu al dat onze tomaten duurder worden in de winkel. Als de energieprijzen langdurig op een hoger niveau blijven dan gaan wij verder praten met onze partners om wellicht het prijskaartje nog iets verder te verhogen.” Lambriex noemt dat ‘verdrietig voor onze liefhebbers’.

Gezien de situatie met de hogere gasprijzen zet RedStar de productie de komende maanden op een lager pitje. Blijven de leveringsprogramma’s ongewijzigd? Lambriex: “Onze leveringsprogramma’s krijgen vanzelfsprekend voorrang. Afspraken nakomen, is één van onze kernwaarden. We hebben een uitstekende relatie met onze klanten. We houden ze nauwgezet op de hoogte van de ontwikkelingen bij RedStar. De gevolgen van de huidige situatie en de effecten op termijn zijn zaken die we samen moeten trotseren. Met begrip en respect voor elkaars belangen. Samen sta je sterk.”

Of registreer je om te kunnen reageren.