Doorgaan naar artikel

Glasgroentesector gaat afzet aanpakken

De glasgroentesector gaat op zoek naar een verbeterde afzetstrategie. De financiering voor de eerste fase is rond. Daardoor zullen adviseurs van McKinsey volgende week al starten met hun gesprekken met afzetorganisaties.

LTO Glaskracht Nederland initieerde de operatie dit voorjaar. De stap moet leiden tot een versterking van de afzetketen.

De telersverenigingen hebben koepel DPA nu laten weten dat ze de financiering goedkeuren voor de eerste fase via het Productschap Tuinbouw. Verder zijn er bijdragen van overheden en Rabobank.

De verenigingen hebben vertrouwen getoond in het plan van aanpak van de adviesbureaus. Aanvankelijk was er twijfel, omdat eerdere pogingen met adviesbureaus en rapporten mislukten. McKinsey wordt ook geacht eventuele plannen te implementeren. Daarvoor moeten de afzetorganisaties in december laten weten of ze meegaan met de plannen die dan klaar zijn. Voor het gehele traject is naar verwachting 1,6 miljoen euro nodig. In de eerste fase bepaalt het bureau de positie en kracht van de Nederlandse glasgroenteteelt in een breed internationaal perspectief. McKinsey ontwikkelt ook criteria om de toekomstbestendigheid van telersverenigingen te bepalen.

Vooronderzoek

Consultantbureau McKinsey is feitelijk aangezocht verbeteringen voor te bereiden voor de afzetstructuur. Dat moet voortborduren op een vooronderzoek dat al is uitgevoerd door Rijnconsult.  Het businessplan moet uiteindelijk leiden tot een verbeterde afzetstructuur met meer kansen voor stabielere prijzen, veel minder onbestemd product, innovatieve alternatieve afzetmogelijkheden bij overproductie en jaarrond belevering van de Europese retail door Nederlandse ondernemers.

Eerder vandaag liet staatssecretaris Sharon Dijksma al weten grote waardering te hebben voor het initiatief van de sector om  de afzetstructuur aan te pakken.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin