Glas

Achtergrond

Markt: Prijsdruk sterker voelbaar op dagmarkt

Komkommer- en aubergineprijzen staan onder druk, waar de prijsval op de groenteveilingen verder lijkt mee te vallen.

De handelsweek begint met meer onzekerheid over coronaeffecten op de markt. Daarbij afgemeten is de prijsval op de veilingen voor veel producten eigenlijk beperkt, maandag 23 maart. Uitzonderingen zijn er, zoals komkommer, aubergine en asperges.

Aanbiedingen en Duitse horeca

Naast het wegvallen van afzetmarkten als horeca en weekmarkten lijken grote horecagroothandels hun vaste aanvoer producten nu ook aan andere partijen aan te bieden. Dat gebeurt tegen lagere prijzen.

Ook lijken kopers voor weekmarkten onzeker over het doorgaan van markten deze week en kopen minder in.

In Duitsland sluiten nog meer horeca de deuren na nieuwe Duitse maatregelen over corona. Het is te verwachten dat de supermarktvraag daardoor nog verder groeit. Dat is moeilijk zichtbaar op de veilingen, waardoor deze een minder goede graadmeter zijn.

Komkommer en aubergine onder druk

In België is de veiling nog dominant in de afzet, zeker nadat deze vorige week bemiddeling stopten en alles voor de klok brachten.

De Belgische veilingen noteren voor komkommer maandag 23 maart middenprijzen op het minimumniveau tot onder € 0,10.

In Nederland kon The Greenery nog prijzen van rond € 0,17 bijschrijven. Hier doet de pijn van de huidige marktverhouding zich voelen. De volumes stijgen voor de klok bij Nederlandse glasgroente. De Belgische veilingen lieten het vorige week op de dagmarkt aankomen, maar in Nederland wordt er bemiddeld door supermarkten die door de onzekerheid sneller over willen stappen naar Nederlands product.

De veilingprijs zegt daardoor niet veel over de werkelijke prijsdruk en problemen die telers voelen. Er zijn overschotten voor speciale producten, maar ook steeds meer sociale initiatieven om deze nu onder te brengen in andere kanalen.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.