Glas

Achtergrond

Speciaalzaak wil in winter meer tomaten uit Tomatoworld

In de demonstratiekas van Tomatoworld in Honselersdijk teelt Greenco op klein oppervlak een groot aantal verschillende tomaatjes. Die liggen te kijk in de tentoonstellingsruimte van Tomatoworld. Ze liggen ook te koop: een uur rijden verderop in Maartensdijk.

2 tot 3 keer per week is het oogstdag bij Tomatoworld. En dan komt groentespeciaalzaak Landwaart tomaten halen. Van Maartensdijk naar Honselersdijk in Noord-Holland en weer terug, dat is 2 uur rijden. Geen punt, de samenwerking bestaat al 8 jaar. Sterker nog: Landwaart wil de samenwerking verdiepen.

Eelco Landwaart (32) verwoordt het als volgt. “We zeiden tegen Greenco: zet in de zomer een kleinschaliger teelt neer en leg accenten op de winterproductie. We willen er dan best meer voor betalen. In de winter is het volume beperkt en is de vraag groter dan het aanbod. Op dit moment zijn de volumes groot en worden tomaten gestort.”

Eelco is een van de zoons in het bedrijf van Wim Landwaart en sinds een maand voorzitter van de koepel voor speciaalzaken: AGF Detailhandel Nederland.

Mixprijs voor 30 types

De tomaten worden in de winkel in de mix verkocht. “Dan leg ik toe op de gele tomaatjes, maar op de vleestomaat verdienen we het terug, al moeten we ook rekening houden met derving. Vooral de groene tomaatjes met de bite van Granny Smith en de roze types hebben een beperkte houdbaarheid.” Landwaart heeft een maaltijdkeuken in de zaak en kan de overrijpe tomaten verwerken tot saus voor lasagne.
Artikel gaat verder onder de foto

Een klant van groentespeciaalzaak Landwaart uit Maartensdijk (Utrecht) mixt tomaten uit het 30 types tellende assortiment. - Foto: Ton Kastermans
Een klant van groentespeciaalzaak Landwaart uit Maartensdijk (Utrecht) mixt tomaten uit het 30 types tellende assortiment. - Foto: Ton Kastermans

De samenwerking is er dus al 8 jaar. Er is een vertrouwensband ontstaan die ook in de prijsafspraken terugkeert. Landwaart: “We kijken nu bijvoorbeeld 1 keer in de 3 weken wat de prijs is. Er zijn dus soorten met hoge derving. Wat je in de zomer laat liggen, krijgen we in winter ook weer terug. Daar komen we altijd wel uit.”

Klantervaring terugkoppelen

Landwaart geeft Greenco terugkoppeling van product- en klantenervaringen. Zo helpt het Greenco keuzes maken in het assortiment. “Eén keer in de 9 jaar komt er een tomaat als Tommies bovendrijven. We zien nu ook wel klanten terugkomen voor één soort tomaat.”

Landwaart heeft het tomatenschap op een prominente plek in de winkel geplaatst. Bijna een jaar geleden werd de winkel vernieuwd en uitgebreid tot een culinaire speciaalzaak.

Of registreer je om te kunnen reageren.