Home

Nieuws 1255 bekeken

Univeg zet in op internet-verkoop

"Binnen 10 tot 15 jaar gebeurt 50 procent van de verkoop van groente en fruit online. Samen met de beste retailers kan een schitterend systeem uitgebouwd worden voor online verkoop, maar dan moeten we niet langer wachten. Internetverkoop is de enige goede weg", zegt bestuursvoorzitter Hein Duprez van Univeg in een interview op de website van ABN-AMRO.

Retailers hebben door hun netwerk van winkels een groot distributievoordeel ten opzichte van nieuwe partijen in de online-verkoop aan consumenten zoals HelloFresh. "Samen met de retailer hebben we al een voorsprong, maar niet als we te lang wachten met reageren", bepleit Duprez. Internetbestellingen kunnen bij de zelf gekozen vestiging van de retailketen worden opgehaald of worden thuis bezorgd. Dat betekent een groot logistiek voordeel voor de retailers. "Daar moet de retail gebruik van maken, samen met ons."

'Model van horizontale systemen failliet'

De Univeg-groep is met een jaaromzet van 3,7 miljard euro marktleider in Nederland, België en Duitsland. Veel Nederlandse telers leveren aan Univeg. Volgens Duprez ligt de toekomst van de Nederlandse tuinbouw in verticale systemen waarin men krachtige clusters bouwt. Er zijn meerdere verticale ketens naast elkaar mogelijk. Het model van coöperatieve, horizontale systemen dat 20 jaar met massaal GMO-geld is ondersteund, is bankroet. Vroeger kon men met horizontale bundeling marktmacht genereren, maar nu niet meer."

'Merken stimuleren consumptie niet'

Er is volgens Duprez geen sprake van overproductie van groente en fruit, maar van onderconsumptie. 'Groente eten is aan het uitsterven. Willen we het tij keren dan moet de sector nadenken over een betere communicatie naar de consument. De boodschap moet zijn: 'alle groente en fruit is gezond'. Merken dragen weinig bij tot meer consumptie omdat veel consumenten worden teleur gesteld wanneer de smaak ineens afwijkt of het product helemaal niet meer te vinden is. Er bestaan amper succesvolle merken want een merk vereist continue beschikbaarheid van een gestandaardiseerd product tegen een vaste prijs." Veel merken proberen zich bovendien te profileren via gezondheidsclaims of eigenschappen die geen meerwaarde hebben voor de consument. "Dat creëert verwarring want geen merk gebruiken wil niet zeggen dat het product niet gezond is. En verwarring is uiterst onwenselijk", aldus Duprez.

Of registreer je om te kunnen reageren.