Blog

Veilig verlonen in buitenland kán

2 1113 Algemeen

Ton van der Scheer

Functie:
Ton van der Scheer is redacteur bij magazine Groenten & Fruit.

auteurs, webloggers

Vorig jaar heette het een schijnconstructie, waar minister Asscher fel tegen van leer trok. Maar is werken met personeel van een buitenlands uitzendbureau echt altijd foute boel?
Veilig verlonen in buitenland kán

Vorige week meldde gfactueel.nl nog dat verlonen in het buitenland riskant is. Een van de aanbieders van in het buitenland verloonde uitzendkrachten is het Slowaakse bureau Lugera. De mensen van de Nederlandse vestiging van dit bureau reageerden de afgelopen week met een lijvig epistel waarin de voorwaarden en de voordelen van zo'n constructie uit de doeken worden gedaan. Niks riskant: A1-verlonen, zoals dit bureau het graag noemt, is gewoon legaal, mits aan een lijst van voorwaarden is voldaan.

Het buitenlandse bureau moet een KvK-nummer hebben in Nederland. Er moeten rechtsgeldige overeenkomsten zijn tussen de tuinder en het bureau en tussen het bureau en de uitzendkrachten.

Het bureau moet voor elke uitzendkracht een A1-formulier aanvragen, als bewijs voor sociale verzekering in het land van herkomst. Om een A1-verklaring te krijgen moet het bureau kunnen aantonen dat minstens de helft van de uitzendkrachten in eigen land aan het werk zijn. Ook moet het kunnen aantonen dat het netjes belasting en sociale premies betaalt. En de uitzendkrachten moeten in het land waar ze gaan werken hetzelfde betaald krijgen als andere krachten in gelijke functies: men komt met het A1-verlonen dus niet uit onder het Nederlands minimum loon en alle geldende cao-eisen voor de tuinbouw.

Verder moet het buitenlandse bureau loonheffing aan de Nederlandse fiscus betalen en maandelijks voor elke kracht een salarisstrook opmaken. Lugera heeft een en ander laten bevestigen door KPMG. Dit gerenommeerde bureau laat weten dat Lugera niet zomaar een bureautje met kantoor drie hoog achter is, maar wel het tweede uitzendbureau van Oost-Europa en dat het aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet.

Maar in de brief van KPMG staat ook dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend. Dus als het achteraf ergens toch net níét klopte, dan kan de inlener (lees: tuinder) toch de pineut zijn. Maar dat kan met Nederlandse uitzendbureaus ook. Ondernemen s nu eenmaal risico's lopen.

Waar zit de winst

De winst die een tuinder maken kan zit hem in de meestal lagere sociale premies in het land van herkomst. Of dat nou euro's per uur scheelt of inderdaad per saldo maar een krappe 30 cent per uur, dat is een rekensom die elke tuinder zelf zal kunnen maken als na gedane arbeid de eindafrekening opgesteld kan worden.

Een heel andere rekensom, met minder harde cijfers, is de afweging die elke tuinder moet maken tussen personeel van ver en van dichtbij. Gewoon in je moerstaal met je mensen kunnen praten. Je loonkosten gewoon in je eigen lokale economie houden. Geen gedoe met NEN-normen, certificeringen, identiteitsbewijzen controleren, KvK-nummers, btw wel of niet en dat soort gesnor. Een idyllisch plaatje van lang geleden? Of ook in deze eeuw haalbaar?

door Ton van der Scheer laatste update:18 feb 2014

2 reacties

  • # 1

    P Verschuren

    Toeslagen en ziektekostenverzekeringen is een administratieve hel. Als dat opgelost kan worden zijn we een heel stuk verder.
  • # 2

    P.H. Rechsteiner

    Dit kan en mag gewoon niet. Ik heb als HRM consultant en docent in de Agrarische sector dit fenomeen al in de 70er jaren zien komen. Het ging toen om zogenaamde stagiaires uit Tjechie, later kwam het grijswerken op. De Belasting kon de plukprestaties nooit goed controleren. Toen kwamen de Ieren met personeel, die hier werden gestationeerd. Er kwamen hitlijsten in de Kantine's. Horster Oogstmedewerkers werden (zogenaamd) geconfronteerd met slechte plukprestaties, etc. Ieren kwamen dronken in Horst het Centrum in en de kwekers zagen wel in dat het ontslaan van Horster plukster een misrekening was. De Gemeenschap ging protesteren !
    Toen kwamen de Turken. Zij werkten na 18.00 uur als de werkgever zijn Gesubsidieerde werknemers, waar hij subsidie voor kreeg naar huis stuurde.. De werkgever wist al bij het begin: Ik pak de subsidie en aan het eind is er gewoon geen goeie bij! Dat wist hij al na 3 weken na begin werk!. Computerprestaties per Oogstmedewerker vertelde hem dat!
    Toen kwamen na de Turken, die s'nachts werkten de Polen. Eerst werden de Horster-pluksters ontslagen ,omdat de Oogstprestaties onder de maat waren. De Polen werkten keihard , mochten niet een koffiepauze hebben, etc. Toen de ingehuurde Oogstmedewerkers, gestationeerd in het Buitenland, louche uitzendbureaus etc. Ik vind het een aanfluiting van de sector en spreek uit een langdurige ervaring als Consultant en docent!
    Je kunt dit m.i. niet maken als je eerlijk en betrouwbaar met je personeel omgaat!

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.