Blog

Misleiding

5 43 Algemeen

De supermarktketens gaan weer volop de strijd met elkaar aan. Het doel heiligt de middelen.
001_boerderij-image-GFA139508I01.jpg

Gisteravond zag ik onze gezellige vriend van AH op televisie een marktkraampje opbouwen in zijn eigen supermarkt, om uit te leggen dat vers allemaal nog goedkoper kan. De uitstalling had behoorlijk veel weg van de presentatie van Willem en Drees met het houten fust, maar had niet bepaald tot doel producten van boeren uit de buurt te promoten. De boodschap is dat de supermarkt de concurrentie met de groenteboer op de markt aankan.

Foute foto
Vanmorgen deed Lidl een tegenzet met een paginagrote advertentie in Telegraaf: Elstar-appels, van 1,29 per kilo voor 0,69. 250 gram aardbeien koop je daar nu voor 0,75 in plaats van 1,49. Het zijn schokkend lage prijzen die bij lange na de kostprijs van deze producten niet dekken. Buiten dat is de foto in de krant ronduit misleidend. Hollandse aardbeientelers herkennen daarin hun Elsanta, terwijl iedereen weet dat het in deze tijd van het jaar om Spaanse aardbeien gaat die er heel anders uitzien en smaken. Op Twitter ontstond daarom al wat rumoer om deze advertentie. Uiteraard reacties over het schrikbarend lage prijsniveau, maar nog meer over de foto. Mag je consumenten eigenlijk zo op het verkeerde been zetten?

Verantwoordelijkheid
Heel veel telerscollectieven besteden inmiddels aandacht aan het overbruggen van de kloof tussen producent en consument. Websites, voorlichting op verpakkingen, ontwikkelen van merken, het zijn allemaal pogingen om de consument bewust te maken van een keuze die er wel degelijk is. Het is een verantwoordelijkheid die de tuinbouwsector zich –terecht- steeds meer aantrekt.
Afgezien van het feit dat supermarkten stunten met vers vraag ik me af waar hun verantwoordelijkheid ligt om de juiste informatie te verschaffen.


door Pieternel Bouwman - van Velden

5 reacties

  • # 1

    Peter Verschuren

    Weten ze wel wat de juiste informatie is?
  • # 2

    John v.d. Heijden

    misschien een scheefgroei van vraag=aantal klanten/aanbod=aantal winkels. als elke winkel zijn omzet wil halen bij min of meer gelijk blijvend aantal klanten, dan moeten ze iets!! zo heb ik binnen een straal van 2,5 fietskilometer 1AH, 1DirkvdBroek, 1Lidl, 1 Superco-op, 2 Dekamarkt en 1 Aldi...terwijl er in deze buurt vrijwel geen ruimte tot bv. nieuwbouw=meer mensen meer is!!!
  • # 3

    B.Otten

    Verleiding en misleiding horen bij elkaar.
    Vraag het Harry Mens. Voorbeeld : De fabrikant die zijn produkt in een nieuwe fles stopt met een nieuw etiket en er vervolgens 100ml minder van zijn "" Nieuwe" produkt in doet.
    Marketing heet dat, geloof ik.
    als "iedereen" weet dat aardbeien in februari uit Spanje komen wat maakt dan die foto uit? Wehakamp doet niet anders (mooie dames in lelijke jurken).
    Verleiden en misleiden. Zo werkt toch alle handel?
  • # 4

    B.Otten

    Verleiding en misleiding horen bij elkaar.
    Vraag het Harry Mens. Voorbeeld : De fabrikant die zijn produkt in een nieuwe fles stopt met een nieuw etiket en er vervolgens 100ml minder van zijn "" Nieuwe" produkt in doet.
    Marketing heet dat, geloof ik.
    als "iedereen" weet dat aardbeien in februari uit Spanje komen wat maakt dan die foto uit? Wehkamp doet niet anders (mooie dames in lelijke jurken).
    Verleiden en misleiden. Zo werkt toch alle handel?
  • # 5

    Agrado, marketing en strategie

    Pieternel, ik had het ook al gezien. Geeft vooral gevoel van onecht en windowdressing. Het belang van AH is shareholdersvalue en daardoor flinke winsten te maken. Niets op tegen maar deze aktie is wel erg doorzichtig. Ze kunnen uiteraard niet om de ontwikkelingen in de maatschappij heen en zien consumenten andere keuzes maken. Mogelijk worstelen ze met het thema en proberen ze wat uit.
    Social media op internet zal hierin steeds meer van invloed worden. Sterker nog, ik denk dat je vanuit een tuinbouw collectief op het juiste consumenten platform zaken van bijvoorbeeld AH prima aan de kaak kunt stellen zoals die van Libelle of Margriet. Valsheid mag wat mij betreft worden afgestraft. Authenticiteit (al die verhalen van onze tuinbouw) juist verteld en vooral daarin verzilvering van meerwaarde.

    Bernhard Nanninga

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.