Doorgaan naar artikel

Werk nodig aan imago Nederlandse tomaat

Nederlandse tomatentelers moeten nog werken aan het imago in Duitsland.

Dat bleek deze week opnieuw tijdens de succesvolle koninklijke handelsmissie naar de Duitse deelstaten Hessen en Baden-Württemberg. Dat zegt Jan Zegwaard, zelf tomatenteler en initiatiefnemer van samenwerking onder telers. Hij was betrokken bij de missie. “Ik had goede contacten met retailers en andere afnemers. Op het gebied van het imago van de Nederlandse tomaat is er nog wel veel te doen.” Ook Jochem Wolthuis, die namens Handelsplatform Frugi Venta deelnam aan de missie denkt dat meer uitleg nodig is. “Over de Nederlandse teelt van kasproducten is men nog onvoldoende op de hoogte. Waar in Duitsland gesproken wordt over de “Energiewende” moeten wij de Duitsers duidelijk maken dat wij in de laatste twintig jaar een “Tomatenwende” hebben gehad, waardoor de kwaliteit, veiligheid en smaakvolle diversiteit van groenten sterk is toegenomen.”

Vanuit de tuinbouw waren teelt- en handelsbedrijven en belangenorganisaties present zoals handelsplatform Frugi Venta,  Bionext, Fleuren Boomkwekerij, The Greenery, Greenco, Gakon, Greenport  Venlo, Van Rijn Group en Scelta. “De koninklijke allure van Willem-Alexander en Maxima straalde ook uit op de gehele Nederlandse tuinbouwsector, die als grootste agrarische exportsector een kwalitatief hoogwaardig, veilig en veelzijdig product levert aan onze Duitse buren”, aldus Wolthuis.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin