Trotse Tuinders Kalender

17-03-2011 | |
Bouwman - van Velden
Trotse Tuinders Kalender

Dat een grapje via Twitter zo snel opgepakt zou worden had ik nooit kunnen vermoeden. Nu zit ik er aan vast en staat het project Trotse Tuinders Kalender al stevig op de rails.

Plotseling kreeg ik de redactie van de Westland Editie van het AD aan de lijn. En de Bloemenkrant. En nog meer redacties. En dat allemaal door een grapje op Twitter, waarbij ik John van Uffelen van Kwekerij Peter van der Plas een complimentje maakte. Hij stond zo leuk op een foto bij een reportage dat ik hem ‘mannenkalender waardig’ noemde. Al snel ging dit bericht als een lopend vuurtje rond. Een mannenkalender, ofwel een tuinbouwondernemerskalender, die hebben we nog niet en die moet er maar eens komen. Zo wilden een paar vakvrouwen met liefde in de jury plaatsnemen en werd al lustig gediscussieerd of er ook vrouwelijke ondernemers op de foto mogen. Sommige ondernemers lieten merken dat ze de competitie graag aan wilden gaan en enkele echtgenotes lieten al merken dat hun vent beslist de allerknapste is.  

X-factor
Is die ophef nu een gevolg van televisieprogramma’s als X-Factor, The Voice of Boer zoekt vrouw waardoor iedereen wat losser wordt of is er iets anders aan de hand? Ik vermoed dat het dieper zit. Ondernemers in de tuinbouw maken een moeilijke periode door. Behalve de klappen die de sector kreeg als gevolg van de kredietcrisis lukt het maar zelden om op positieve wijze de landelijke media te halen. Het valt niet mee om een positief imago uit te dragen, terwijl de ondernemers dat best willen. De opkomst van sociale media werkt daarbij als katalysator. Geen anonieme telers, die zich verschuilen achter hun producten, maar een emancipatiegolf van ondernemers die hun gezicht vertonen op consumentenbeurzen, websites en verpakkingen van hun producten.  

Afspiegeling
Tuinders zijn al jaren trots op hun bedrijf, hun noeste arbeid en hun producten. Tijd om dit nu eens te bevestigen met een Pirelli-waardige kalender. De komende maanden werk ik dus samen met een groepje enthousiaste mensen om dit idee gestalte te geven. Niet als een grap, maar als een bloedserieus project. Het resultaat moet een afspiegeling worden van de kwaliteitsproducten die de Nederlandse tuinbouw te bieden heeft, zowel groenten en fruit als sierteeltproducten. De eerste sponsors hebben zich al gemeld. Over de oplage, verspreiding en uitvoer zijn al veel ideeën verzameld, maar niets is nog definitief. Binnenkort komt de bijbehorende website online. Daar melden we het laatste nieuws.  

Ondernemers die popelen om mee te doen aan de audities kunnen zich al melden via info@trotsetuinders.nl. Graag een leuke foto van jezelf, het product dat je teelt en een goede motivatie waarom jij dit jaar tot één van de twaalf meest trotse tuinders behoort als visitekaartje voor de tuinbouw. 

 

Meer over


Beheer