Steeds meer Trotse Tuinders

27-04-2012 | |
Bouwman - van Velden
Steeds meer Trotse Tuinders

Het is voorjaar en het kriebelt. Het meidenteam achter de Trotse Tuinders kalender staat in de startblokken om de nieuwe ideeën voor 2013 te presenteren.

Vorig jaar ontstond de eerste Trotse Tuinders kalender min of meer door een geintje op twitter. Gaandeweg het proces werd de ondertoon steeds serieuzer. De kalender kreeg de boodschap mee dat tuinders zichzelf beter kunnen profileren, in plaats van zich verschuilen achter door hen geteelde –overigens zeer fraaie- groenten, fruit en bloemen.

Plezier
Behalve dat wij als team met verschrikkelijk veel plezier aan dit project hebben gewerkt is het ook nog eens bijzonder geslaagd, merken wij aan de reacties. De deelnemende tuinders hebben alles uit de kast gehaald om mee te werken aan onze, soms verregaande voorstellen. Zet een paar vrouwen om tafel en de ideeën lopen snel de spuigaten uit.
De meeste deelnemers hebben na het verschijnen van de kalender veel media-aandacht gekregen. Ook nu nog krijgen ze af en toe vrolijke opmerkingen, want zij zijn –als ze dat nog niet waren- ook bekende tuinders geworden.
Natuurlijk zijn we als team ook kritisch over ons resultaat. De kalender is inmiddels wel bekend in de tuinbouwsector, maar nog niet daarbuiten. Daarom werken we aan een nieuwe editie die in eerste instantie consumenten moet aanspreken. Vandaar de keuze voor een iets kleinere weekkalender met behalve tuinders ook tips over de producten. Een kalender die je graag in de keuken hangt. Rode draad blijven de twaalf trotse tuinders die met milde humor hun verhaal vertellen. Binnenkort start de nominatieronde op www.trotsetuinders.nl. Als team zijn we aan het onderhandelen met partners die de kalender kunnen verspreiden, gratis of tegen een bepaalde kostprijs. Overigens staan we open voor nieuwe partners die iets voor ons kunnen betekenen.

Passie en authenticiteit
Stiekem zijn we zelf ook wel heel trots op de beweging die op dit moment gaande is en waaraan wij als team misschien iets aan hebben bijgedragen. De gangmakers achter www.hollandseaardbeien.nl noemen zichzelf bijvoorbeeld ‘trotse telers’ en laten zichzelf ook zien. Kijk, dat is wat wij bedoelen. Paprikatelers lieten zich vorige week fotograferen voor de Colourfultaste campagne. Ook op www.verseoogst.nl en www.versvandekweker.nl staan frisse tuindersportretten. Onze helden beginnen dus echt uit de kas(t) te komen. En dat moet nog meer gaan gebeuren.
Overigens is dat nog geen gemakkelijke opgave. Gewoonweg je foto ergens plaatsen is verleidelijk, maar niet genoeg. Het is al vaker gezegd: zo’n portret spreekt pas als het verhaal er achter klopt. ‘Passie’ en ‘authenticiteit’ zijn stopwoorden geworden die iedereen wel erg gemakkelijk in de mond neemt. Veel tuinders zullen zich afvragen wat ze daarmee moeten. Persoonlijk denk ik dat je dicht bij jezelf moet blijven. Niet de vlotte jongen uithangen als zo’n rol je niet past. De liefde voor je vak en dat uitleggen is voldoende.
De toon voor de nieuwe editie van de Trotse Tuinders kalender is gezet. De lat ligt hoog, ook voor onszelf. En als meidenteam zullen we proberen ons project weer met de nodige humor te brengen. Plezier blijft onze drijfveer. Sommige tuinders hebben al subtiel laten doorschemeren dat zij wel een dagje fotomodel willen zijn, dus verheugen wij ons al op de verkiezing.

Meer over


Beheer