Coöperatie boeren en tuinders openen eigen streekwinkel

04-03-2016 | |
Boer Geert van Boer Zoekt Vrouw verrichtte vandaag de feestelijke opening van boerenwinkel Streek & Beleving in Roosendaal.
Boer Geert van Boer Zoekt Vrouw verrichtte vandaag de feestelijke opening van boerenwinkel Streek & Beleving in Roosendaal.

West-Brabantse boeren en tuinders hebben de Nederlandse primeur van een eigen streekwinkel in een stadscentrum. Vandaag was de eerste officiële verkoopdag bij Streek & Beleving in Roosendaal.

In andere Europese landen is het al wel iets gebruikelijker: boeren en tuinders die samen een coöperatieve winkel openen met hun streekproducten. Voor Nederland is de winkel Streek & Beleving in winkelpassage Biggelaar middenin Roosendaal uniek.

Vanaf vandaag kan het winkelend publiek er een zo goed als volledig pakket aan vers voedsel kopen. Van groente en fruit tot brood, vlees, eieren en zuivel, het komt voor 70 procent uit de eigen streek, van de 24 deelnemende bedrijven.

Minder tussenschakels

In de eigen winkel hopen de lokale producenten een deel van hun productie te kunnen verkopen op betere voorwaarden dan bij de supermarkt. “Minder tussenschakels, dus een betere prijs voor de teler kan toch voor prijs die ook voor de consument aantrekkelijk is”, zegt pluimveehouder Ad Siemons.

Siemons is een van de drie initiatiefnemers. In twee jaar tijd hebben ze de eerste plannetjes omgezet in een ruime winkel in een overdekte winkelpassage, die alweer een tijdje leeg stond. Juist het feit dat de winkel middenin het stadscentrum staat zorgt ervoor dat niet wordt geconcurreerd met collega’s die rond de stad aan huisverkoop doen.

Geen bankfinanciering

De winkelinrichting is door de coöperatieleden zelf gefinancierd: met eigen kapitaal, zonder tussenkomst van een bank. De locatie is in principe voor een periode van zeven jaar gehuurd. Acht medewerkers, onder wie ‘marktmeester’ Hendrik van Houten runnen de winkel en elk weekend is een van de boeren of tuinders in de winkel om het verhaal van het verse streekproduct te vertellen aan de klanten.

Inzicht in kassadata

“Het is natuurlijk ook het product zelf dat het verhaal vertelt”, zeggen aardbeien- en aspergetelers Carola en Frank Hereijgers. Hoe het eigen product het in de winkel doet, dat kan de teler ook heel precies in de gaten houden. “We hebben direct thuis inzicht in het kassasysteem, dus we weten precies hoeveel we weer kunnen leveren. Als we over twee weken met onze eerste vroege Flair aardbeien uit de kas en onze asperges van verwarmde bedden in productie komen, kunnen we dat meteen gaan uitproberen.”

van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur
Meer over


Beheer